Milovani ve stredoveku
-
- Zeman
- Posts: 119
- Joined: 31 Dec 2005 14:15
-
- Královna
- Posts: 1797
- Joined: 29 Jan 2007 16:32
- Location: Velvary
- Been thanked: 1 time
MIlý Posle,
našla jsem pro tebe v pøípadì zájmu knihu, která to tak v kostce vše mapuje :
Rozkoš a láska - dìjiny partnerských vztahù ve støedovìku. Autorka : Leah Otis - Court, vyšlo v nakl. Vyšehrad. Mají to tøeba v Luxoru.
Zabývá se nejen mileneckými a manželskými vztahy, sòatky dojednadnými , i z lásky, sexuálním životem v manželtví i mimo nìj, i cizoložstvím a tehdejšími tresty.
Zdá se, že to naši pøedkové pozdìji až tak nepøehánìli, cca od 13. století trestem za mimomanželský vztah už vìtšinou nebyla smrt, ale tzv. ulièka hanby, oba "høíšníci" museli bìžet nazí ulièkou hanby na veøejnosti, pozdìji bylo dokonce možno se z bìhu vykoupit, takže , jak udává autorka, pak už bìhali pouze chudí.
našla jsem pro tebe v pøípadì zájmu knihu, která to tak v kostce vše mapuje :
Rozkoš a láska - dìjiny partnerských vztahù ve støedovìku. Autorka : Leah Otis - Court, vyšlo v nakl. Vyšehrad. Mají to tøeba v Luxoru.
Zabývá se nejen mileneckými a manželskými vztahy, sòatky dojednadnými , i z lásky, sexuálním životem v manželtví i mimo nìj, i cizoložstvím a tehdejšími tresty.
Zdá se, že to naši pøedkové pozdìji až tak nepøehánìli, cca od 13. století trestem za mimomanželský vztah už vìtšinou nebyla smrt, ale tzv. ulièka hanby, oba "høíšníci" museli bìžet nazí ulièkou hanby na veøejnosti, pozdìji bylo dokonce možno se z bìhu vykoupit, takže , jak udává autorka, pak už bìhali pouze chudí.
-
- Vévodkyně
- Posts: 345
- Joined: 16 Mar 2006 18:34
- Location: Praha
telo ve stredoveku
Lidicky, vydrzte - mam doma bajecnou knizku - jmenuje se Telo ve stredoveku... je tam o tomto tematu take jedna kapitola... takze az posetrim trochu cas, urcite vam sem neco pikantniho postnu... 

Tekla. Z pekla? Kdepak! Z nebe. Trochu to tam zebe...
-
- Kníže
- Posts: 380
- Joined: 22 Jan 2007 10:38
- Location: HK
Jako archiváø jsem mìl možnost opakovanì nakouknout do závìtí faráøù v období 18. st. - což je zjevnì mimo téma, nicménì mluvíme o kléru. bylo to mnohdy zajímavé a pomìrnì úsmìvné ètení, když staøièký faráø odkazoval svým nemanželským dìtem, urèoval kdo bude dìdit jeho èetné pohledávky (protože pùjèoval sedlákùm na velmi vysoký úrok), nebo když odkazoval svým cca dvacetiletým milenkám
Dospìl jsem k názoru, že by bylo naivní se domnívat, že lidé jsou dnes nemorální, nebo že tehdejší mentalita byla zásadnì jiná. Když jsem vidìl vyšetøovací spisy dìkanù za jejich sexuální prohøešky, o nichž vìdìla (nejedna) celá ves a které konèily pøísným trestem - výtkou biskupského úøedníka a hrozbou horšího trestu
Myslím, že tìch popravených a pøísnì potrestaných lidí za cizoložství bylo velmi málo a že dnes mnohdy nekriticky pøistupujeme k vzácným informacím o takovém trestu a vyhodnocujeme je jako bìžnou normu.


servo
-
- Královna
- Posts: 1151
- Joined: 19 Aug 2006 00:38
Takhle mohla možná vypadat každodenní zkušenost.Filip Svehla wrote:Ano, ale umìní a poezie je jedna vìc a každodenní skuteènost je vìc druhá, uznávám, že jisté prameny být mohou, ovšem odhalují jen jistý aspekt vìci, pohled tehdejších lidí na sexualitu (jistì podmínìnou urèitou zkušeností), ale ne sexualitu samotnou.


Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
-
- Královna
- Posts: 1151
- Joined: 19 Aug 2006 00:38
-
- Zeman
- Posts: 119
- Joined: 31 Dec 2005 14:15
No a o èem to vypovídá? Ne o sexu samotném, ale o pohledu na nìj, záleží ovšem v jakém je výjev kontextu.acoma wrote:Takhle mohla možná vypadat každodenní zkušenost.Filip Svehla wrote:Ano, ale umìní a poezie je jedna vìc a každodenní skuteènost je vìc druhá, uznávám, že jisté prameny být mohou, ovšem odhalují jen jistý aspekt vìci, pohled tehdejších lidí na sexualitu (jistì podmínìnou urèitou zkušeností), ale ne sexualitu samotnou.![]()
Historia magisteria vitae.
-
- Král
- Posts: 1110
- Joined: 09 Jun 2006 15:05
- Location: in Alta civitate
-
- Vévodkyně
- Posts: 345
- Joined: 16 Mar 2006 18:34
- Location: Praha
telo ve stredoveku
Takže slíbené úryvky z knihy Tìlo ve støedovìké kultuøe (J. Le Goff, N. Truong), Vyšehrad 2006
Str. 36: Dá se tedy øíci, že tìlo je ve støedovìku po sexuální stránce pøevážnì devalvováno, vášeò a tìlesná touha se široce potlaèují. Lékem proti pøílišné smyslnosti má být dokonce i køesanské manželství, k jehož institucionalizaci dochází – ne bez potíží – ve 13. století. Soulož je akceptována a povolena pouze jako akt, jehož cílem je plození. „Cizoloží i ten, kdo pøíliš vášnivì miluje svou ženu“, opakují knìží. Požaduje se ovládání tìla, „úchylné“ praktiky jsou zakázány. Žena má být v posteli pasivní, muž aktivní, ale umírnìnì, bez zápalu.
Str. 37: Pøíruèka biskupa z Wormsu, vzniklá na poèátku 11. století a nazvaná, jako všechny tyto rukovìti, Decret, napøíklad klade manželovi otázku, zdali „obcuje zezadu, po zpùsobu psù“. A ukládá mu v tom pøípadì „pokání deseti dnù o chlebu a vodì“. Podobnì se trestá, spí-li nìkdo s manželkou v dobì její menstruace nebo pøed slehnutím, nebo tøeba v Den Pánì. Vypít manželovo sperma, „aby tì dík tvému ïábelskému jednání víc miloval,“ pokraèuje týž Decret na adresu ženy, vynese sedm let pokání. Odsuzuje se samozøejmì felace, sodomie, masturbace, cizoložství, ale také smilnìní s jeptiškami.
Str. 73: Rytíøská, èi „kurtoazní“ láska pøedstavovala možná i urèitý zpùsob, jak se v dobì nepøíliš vstøícné k tìlesným radostem a vzruchùm srdce líèeným v románech a písních vyrovnávat s potlaèováním sexu a vášní. (…) Román o rùži nabízí dokonce nádherná podrobná pouèení o sexuální oblasti: „A když se dají do díla, každý z nich nech se èiní tak obratnì a s takovou pøesností, aby se slast neomylnì dostavila v tutéž chvíli pro jednoho jako pro druhého… Není dobré, aby jeden nechal toho druhého za sebou: musí plout a neustat, dokud oba nedosáhnou pøístavu; teprve potom poznají dokonalou slast.“
Str. 36: Dá se tedy øíci, že tìlo je ve støedovìku po sexuální stránce pøevážnì devalvováno, vášeò a tìlesná touha se široce potlaèují. Lékem proti pøílišné smyslnosti má být dokonce i køesanské manželství, k jehož institucionalizaci dochází – ne bez potíží – ve 13. století. Soulož je akceptována a povolena pouze jako akt, jehož cílem je plození. „Cizoloží i ten, kdo pøíliš vášnivì miluje svou ženu“, opakují knìží. Požaduje se ovládání tìla, „úchylné“ praktiky jsou zakázány. Žena má být v posteli pasivní, muž aktivní, ale umírnìnì, bez zápalu.
Str. 37: Pøíruèka biskupa z Wormsu, vzniklá na poèátku 11. století a nazvaná, jako všechny tyto rukovìti, Decret, napøíklad klade manželovi otázku, zdali „obcuje zezadu, po zpùsobu psù“. A ukládá mu v tom pøípadì „pokání deseti dnù o chlebu a vodì“. Podobnì se trestá, spí-li nìkdo s manželkou v dobì její menstruace nebo pøed slehnutím, nebo tøeba v Den Pánì. Vypít manželovo sperma, „aby tì dík tvému ïábelskému jednání víc miloval,“ pokraèuje týž Decret na adresu ženy, vynese sedm let pokání. Odsuzuje se samozøejmì felace, sodomie, masturbace, cizoložství, ale také smilnìní s jeptiškami.
Str. 73: Rytíøská, èi „kurtoazní“ láska pøedstavovala možná i urèitý zpùsob, jak se v dobì nepøíliš vstøícné k tìlesným radostem a vzruchùm srdce líèeným v románech a písních vyrovnávat s potlaèováním sexu a vášní. (…) Román o rùži nabízí dokonce nádherná podrobná pouèení o sexuální oblasti: „A když se dají do díla, každý z nich nech se èiní tak obratnì a s takovou pøesností, aby se slast neomylnì dostavila v tutéž chvíli pro jednoho jako pro druhého… Není dobré, aby jeden nechal toho druhého za sebou: musí plout a neustat, dokud oba nedosáhnou pøístavu; teprve potom poznají dokonalou slast.“
Tekla. Z pekla? Kdepak! Z nebe. Trochu to tam zebe...
-
- Kníže
- Posts: 380
- Joined: 22 Jan 2007 10:38
- Location: HK
Ponìkud rozporuplné, že? Nebude to tím, že první citát je obecné shrnutí autorova pohledu, druhý je prakticky kázáním a tøetí je žánrový? tále se domnívám, že nebyli zásadnì jiní než my dnes a že i jejich pohled na sexualitu byl nejednotný, jako je tomu i dnes, vezmeme-li v potaz pohled napø. puritánù ve srovnání s dnešní mládìží
I tehdy mìli veøejné domy a mít milenku èi milence patøilo k dobrému bontonu stejnì jako dnes...

servo
-
- Vévodkyně
- Posts: 345
- Joined: 16 Mar 2006 18:34
- Location: Praha
uryvky
No ja myslim, ze v prvnim uryvku autor knihy tlumoci stanovisko cirkve - ona to byla, kdo urcoval "pravidla verejne moralky" - takze je to spis popis snah cirkve o potlacovani prirozene lidske sexuality (v predchozim textu mluvi o tom, ze krev a sperma byly v te dobe tabu - tedy nikoli krev Pane, ale obycejnych smrtelniku, ta byla povazovana za necistou).Maršálek wrote: Ponìkud rozporuplné, že? Nebude to tím, že první citát je obecné shrnutí autorova pohledu, druhý je prakticky kázáním a tøetí je žánrový?
druhy uryvek mi pripada zajimavy hlavne z toho duvodu, ze je vlastne svedectvim o tom, jake praktiky se tehdy bezne provozovaly (vpodstate se za ta staleti asi nic noveho nevymyslelo


treti cast textu mne docela prekvapila - je videt, ze v te dobe skutecne povazovali sexualni zivot partneru za dulezity, a ze o nem premysleli podobne jako my dnes - jinak receno - ze muzi nebyli zadni burani, jak se nam dnes lecktery historicky film nebo roman snazi namluvit, a nedbali jen na sve vlastni uspokojeni...
No tak ja nevim, v jake spolecnosti se pohybujesMaršálek wrote:I tehdy mìli veøejné domy a mít milenku èi milence patøilo k dobrému bontonu stejnì jako dnes...

btw. to se ale bavime o dobe ovlivnene krestanstvim - zkusim jeste zapatrat po zajimavem textu, ktery jsem nekde cetla ve vztahu k sexualite "pohanskych" Slovanu - tam bylo vsechno uplne jinak...
Tekla. Z pekla? Kdepak! Z nebe. Trochu to tam zebe...
-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
-
- Vévodkyně
- Posts: 2183
- Joined: 04 Sep 2006 15:24
- Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
- Been thanked: 1 time
-
- Král
- Posts: 1110
- Joined: 09 Jun 2006 15:05
- Location: in Alta civitate
odpornost sexu...
Pøemýšlím nad tím, jestli to bylo myšleno vážnì nebo vtipem?JOhanka.1412 wrote:Sice to není ze støedovìku...


-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
Re: odpornost sexu...
Depak, myslím že to je opravdu z nìjakého historického dokumentu. V dnešní dobì už to ale spíš poslouží jako vtip.Przemysl de Nyestieyky wrote:Pøemýšlím nad tím, jestli to bylo myšleno vážnì nebo vtipem?Ale u katolíkù bych se snad ani nedivil...

Vzpomínám si, že jsem to jednou èetla v nìjakém èlánku. Ten obrázek, který jsem sem dala dneska mi pøišel jako klasický øetìzák na mail - už jako vtip.

A co se týèe tìch katolíkù, tak o tom se snad ani nebudu rozepisovat. Akorát by mi zase stoupl tlak...


-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
Re: uryvky
Sexuální život starých Slovanù - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2004061001Tekla wrote:zkusim jeste zapatrat po zajimavem textu, ktery jsem nekde cetla ve vztahu k sexualite "pohanskych" Slovanu - tam bylo vsechno uplne jinak...
Sexuální život starých slovanù II. - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2007041501
Sexuální hrátky v pøedkøesanské dobì - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2007021004
Panenství v historii - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2007011302
Pøedmanželský sexuální život a prosebné rituály - http://civilizace.mysteria.cz/view.php? ... 2004061004
atd.
A máte co èíst....






-
- Vévodkyně
- Posts: 345
- Joined: 16 Mar 2006 18:34
- Location: Praha
Re: uryvky
je Johanko diky, ja na tenhle svuj slib uz davno zapomnela...JOhanka.1412 wrote:A máte co èíst....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()


ja mela na mysli tenhle text...
http://www.sendme.cz/trestik/Maiello.htm
Tekla. Z pekla? Kdepak! Z nebe. Trochu to tam zebe...
-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
-
- Královna
- Posts: 1151
- Joined: 19 Aug 2006 00:38
Tak ty lazebnice maji byt manzelka (rozdvojena asiacoma wrote:
èeské hrátky èeského Václava IV. se sliènými lazebnicemi![]()
![]()


Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!