http://www.argo.cz/knihy/141069/tisic-let-stesti/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jedna recenze tady - http://stavitele-katedral.cz/praha-takh ... delumeaua/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kniha mapuje představy konce světa na křesťanském Západě, resp. představy tisícileté říše štěstí, jakéhosi pozemského ráje, který má jednou přijít.
Na začátek - nemám rád permanentní proroctví o konci světa, bývají to primitivní věci od pohledu a strašně nudné (nehledě na to, že se neplní). V křesťanství a vůbec v náboženství je milion věcí, které jsou pro mě nové, někdy i těžko vnímatelné a pochopitelné, existuje plno směrů, teologů, filosofů apod., a pak to srovnám s někým, kdo řekne, že v datu 21 .12. 2012 jsou samý jedničky a dvojky, takže bude konec světa.. Než se prokousat vším možným, i jen Biblí, tak je jednoduší vzít jeden názor s tím, že všechen světový vývoj od stvoření vrcholí právě teď a nějaký prorok to prokouknul..
Jsou to takové "klíče k dějinám", které fungují i v jiné formě v dějepisectví - než se prokousávat vším světovým vývojem, tak je jednodušší napsat, že všechno ovládají židi.. Je mi bližší člověk, který má titul před i za jménem a řekne to okřídlené "vím, že nic nevím", než člověk, který si přečte jednu knihu a myslí si, jak prokoukl všechen světový vývoj a ostatním se směje.. Nesnáším to..
Delumeau tu skepsi ke konci světa má taky, dopisoval knihu před miléniem roku 2000, kdy se taky čekal konec světa (protože být Bohem a poslat na zem svého jediného syna, tak tu zemi za 2000 let zničím, děj se co děj, to dá rozum..

V Janově Zjevení se tisíciletá říše objevuje na konci (od kapitoly 20). Nejprve Kristus porazí Antikrista (kapitola 19). Pak zasáhne archanděl Michael: „Tu jsem viděl, jak z nebe sestupuje anděl, ktreý má v ruce klíč od propasti a veliký řetěz. Zmocnil se draka, toho dávného hada, toho ďábla a satana, na tisíc let jej spoutal, uvrhl do propasti, uzamkl i a zapečetil, aby tak již nemohl klamat národy, dokud se nedovrší těch tisíc let. Potom musí být ještě na krátký čas propuštěn.“
Nastává tedy oněch tisíc let štěstí: „Viděl jsem trůny a na nich usedli ti, jimž byl svěřen soud. Spatřil jsem také ty, kdo bli sťati pro svědectví Ježíšovo a pro slovo Boží, protože nepoklekli před dravou šelmou, ani jejím obrazem a nepřijali její znamení na čelo ani na ruku. Nyní povstali k životu a ujali se s Kristem vlády na tisíc let. Ostatní mrtví však nepovstanou k životu, dokud se těch tisíc let nedovrší. To je první vzkříšení.“
Ta poslední věta je důležitá poznámka, toto vzkříšení se mělo podle teologů týkat těch zabitých, kteří padli v poslední boji Krista s Antikristem. Netýká se ještě všech lidí.
Dokonání posledního soudu nastane po prupuštění ďábla z propasti, tehdy vstanou z hrobů všichni mrtví a archanděl Michael bude vážit lidské duše.
Opuštění apokalyptických tezí proběhlo po uzákonění křesťanství v římské říši milánským ediktem r. 313, oficiální odmítnutí zavedl sv. Augustin.
Ono se u raných dějin církve s oblibou ukazuje, jak křesťané čekali druhý příchod Krista, ale byla to jen epizoda a brzo převážily jiné hlasy. Augustin kritizoval představy, že tisíciletá říše bude plná jídla a pití (ideálně i bez práce). Podle Augustina takto mluví čověk tělesný, ne duchovní. Origenes napsal, že milenaristé odmítají myslet a radši sní..
Ty představy ráje jako země hojnosti, kde se budou milovat i zvířata, lvi budou žrát trávu a hadi žrát prach, to mi nejvíc připomíná jehovisty..
Sama církev začala docela brzo odmítat teze o brzkém konci světa, a kompletní konec světa se ani nijak zvlášť nestal předmětem zájmu nebo uctívání.. Důsledkem toho ale je, celkový průběh konce světa nevešel do obecného lidského povědomí. Samozvaní proroci tak klidně dál hlásají, že konec světa proběhne v pár dnech, že vyjedou čtyři jezdci a následně všichni mrtví vstanou z hrobů k poslednímu soudu..
***
Výtku mám ke stylistice, asi to nebude věcí autora, ale překladu. V textu jsou občas nasekané jednoduché věty, jak je píše školák na základce, někde se ztrácí návaznost vět, asi jak je překladatelka nepromýšlela.. Některé věty jsou otrocky přeložené (např. na str. 87„je tedy pravdivé, že prorokování bylo důležitým jevem“)
Pak jsou tam těžkopádně věty jako na str. 114: „To se také projevilo v oblasti Niklashausen, ve vesničce nedaleko Würzburku.“ Niklashausen je ves.. Jestli je to i oblast, tak se hodí napsat, že ta ves je stejnojmenná.. Nebo to mělo vyznít, že se to projevilo na katastru, na území vesnice, ale to pak ne v „oblasti“ vesnice.. Oblast je označení pro větší území.
To jsou věci, co kazí plynulost čtení..