Protimongolská obrana selhala mj. v důsledku neschopnosti se sjednotit, evropští vládci chtěli Mongoly porazit sami a nečekali na spojence. Západ Evropy se věnoval sporu papeže s císařem, Fridrich II. nechal téhož roku zajmout delegáty směřující na koncil, který ho měl odsoudit. papežský stolec zústal dva roky neobsazen, nový papež Inocenc IV. (1243-54) svolal r. 1245 koncil do Lyonu, kde se mimo situace s císařem měla řešit politika vůči Mongolům. Rozhodnutím koncilu byla zahájena snaha o evangelizaci Mongolů a v širším pojetí i celé Asie. Papež stanovil po dvou skupinách františkánů a dominikánů za účelem misií, z nichž františkán Carpini zanechal i svůj cestopis.
Evropa spatřovala v Mongolech přes jejich brutální útok z r. 1241 potencionální spojence proti muslimům ve Svaté zemi a skrze evangelizaci si slibovala, že Mongolové jaksi vyměknou a nebudou tak vojensky agresivní. Pro případ pokračující agrese měli misionáři v popisu práce sběr informací z mongolského prostředí..
***
Vysílané misie se dělily podle cílového místa. Misie k Mongolům směřovaly ke dvoru chána, kde vedly disputace s jinými náboženstvími. Atmosféra chánova dvora byla tolerantní, Mongolové programově praktikovali svobodu vyznání, protože kdyby zavedli jedno oficiální náboženství, čelili by vzpourám na více místech své mnohonárodnostní říše. Rovněž nadějná provolání misionářů, že chán už je jen tak tak rozhodnut podstoupit křest, vychází spíše z mongolské vypočítavosti, jak udržovat zájem a získávat nějaké ústupky. Snaha misionářů byla v tomto případě marná, když se mongolská dynastie vládnoucí v Persii přeci jen přidala na stranu jednoho náboženství, tak to bylo r. 1295 na islám..
Dalším misijním územím byla Čína. Františkán Jan z Montecorvina získal ke katolictví celý kmen (=vládce, který prosadil náboženství do kmene) Ongutů. Ongutové byli předtím nestoriáni (zbyly po nich stovky bronzových křížů a jména v pramenech jako Jan, Pavel, Šimon, Ježíš) a po smrti vládce se k nestoriánství vrátili. Úspěch Jana ale znamenal vyslání nových mnichů a ustanovení Jana do čela čínského arcibiskupství r. 1307.
V Indii vzniklo misijní biskupství pod vedením dominikána Jordana Katalánského.
Zánik misií po r. 1350 se přičítá morové epidemii, po které byly misie závislé na dovozu misionářů z Evropy. Z politického hlediska došlo k rozpadu mongolské říše, a nové nástupnické státy neprojevovaly takovou toleranci. R. 1295 konvertovala k islámu ta mongolská dynastie v Persii, r. 1337 nový muslimský vládce ve středoasijském Almalyku nechal popravit místního biskupa a křesťany vyhnal. Čínu opustil r. 1353 arcibiskup Jan Marignola (sepsal o Číně a mnohém dalším kroniku pro císaře Karla IV.) a pro misie nastává už jen boj o přežití. R. 1368 vyhnala Mongoly dynastie Ming; františkáni se přesto udrželi, věnovali se školství nebo charitě.
R. 1362 byl muslimy zabit biskup v indickém Zaytonu, františkán Jakub z Florencie.
***
Témata - hledání zvláštností, kuriozit, fantaskních světů. Na východní straně měl podle Genese ležet Eden, odkud Bůh vyhnal Adama a Evu. Celý středověk se vedly spory, jesti je Eden pozemský nebo alegorický, popř. ho lze chápat v obojím významu. Výklady připouštějící hmotnou existenci Ráje převažovaly; na mapách se znázorňoval Eden na východě, stejně jako Jeruzalém ve středu (více kniha Jean Delumeau: Dějiny Ráje, Zahrada rozkoše, Argo 2003).
Dále byla v hledáčku říše kněze Jana. Měl to být křesťanský vládce v Asii, bohatý a vládnoucí všelijakým fantaskním monstrům nebo Amazonkám. Evropu dráždil dopis, který měl kněz Jan poslat r. 1170 byzantskému císaři, ve kterém sliboval, že přitáhne Evropě na pomoc proti muslimům (např. L.N.Gumiljov: Hledání vymyšlené říše, Mladá Fronta v edici Kolumbus, 1974 - vzhledem k době ještě s věnováním "bratrskému mongolskému lidu"

Pak reálnější kulturní objevy - v Asii už byli křesťané různých typů, kteří se sem dostali v průběhu staletí. V Indii uctíván byl hrob apoštola Tomáše, poblíž něj misionáři postavili kostel. Dodnes je v této indické krajně uctíván svatý Jiří jako ochránce proti jedovatým hadům, těch je v Indii dost

Silnou křesťanskou církví v Asii byli nestoriáni, pokračovatelé učení Nestoria, který byl r. 431 na koncilu v Efezu odsouzen jako heretik, pro ty neměli misionáři dobrého slova..
Jiné sekty nebo církve využily možnosti vstoupit s Římem do unie, blízkovýchodní maronité r. 1182 a Arméni r. 1199.
Kulturních vlivů dovezených do Evropy není mnoho, resp. se musí dohledat. Některé umělecké motivy z kronik nebo z kostelů mají původ v Asii, ale jsou tak poevropštělé, že to není na první pohled patrné. Dost toho sebral Jurgis Baltrušaitis v knize Fantastický středověk (jestli najdu odkazy na konkrétní příklady přímo na netu, překlopím je sem).
***
Druhý typ evropského pronikání do Asie představovaly obchodní aktivity, vyvíjené nejvíce italskými městy. Benátčané a Janované zakládaly faktorie (kolonie) v byzantské říši, pronikali dál do Persie, kde se uchytili na dvoře mongolských vládců, a nebránili se cestám dále. Marco Polo měl díky tomu cestu do Číny už docela vyšlapanou..
Italové v Asii přejímali místní kulturu i jména, tvořili součást asijských poselstev do Evropy. Činili tak v zájmu nekonfliktního chování, a lišili se tak od misionářů, kteří šli přinášet evropské náboženství; Italům šlo o obchod, ne o ideje.