Husitská revoluce

Dějiny od roku 1378 do roku 1526 (definitivní nástup Habsburků). Poslední Lucemburkové (Václav IV. a Zikmund), husitství, Habsburkové, Jiří z Poděbrad a Jagellonci. Světové dějiny v 15. a 16. století.

Moderátor: Katerina

Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3980
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Re: reformace x kacíøství

Nový příspěvek od Ježek »

No čtu právě Kulturu středověké Evropy od Jaquese LeGoffa, autority světové medievistiky, tam se mluví o kacířích. Ošemetné slovo, vlastně kacíř by mohl být příslušník husitů, anglikánské církve, klidně i orthodoxní.
No husitství není zcela boj čechů proti Němcům, jak je někdy zdůrazňováno (stejně jako u válek Polska s řádem německých rytířů).
Jiří Motyčka

Re: reformace x kacíøství

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Ježek píše:... No husitství není zcela boj čechů proti Němcům, jak je někdy zdůrazňováno (stejně jako u válek Polska s řádem německých rytířů).
Podstatné je, dle mého názoru, jak Husa a husitskou revoluci vnímal právě Luther, Němec, který sám sebe považoval za Husova pokračovatele. A ostatní nechť si o tom myslí cokoli. Pro Luthera Hus nikdy nebyl kacířem a ani nemohl být, protože když 31. 10. 1517 písemně vystoupil v 95 tezích proti kramaření s odpustky, téhož roku byl Luther římem prohlášen za kacíře. Ano, pro katolickou církev budou Hus i Luther reformátory, ale papežská kurie není schopna překročit svůj vlastní stín, aby se oprostila od pohledu optikou 15. resp. 16. století. Pro ni to jsou zatím stále kacíři, i když o tom nemluví.
Ano, prezentovat boj husitů jen jako střet německo-germánského živlu s česko-slovanským by bylo velice zjednodušující. Tak filosofii českých dějin mohl pojmout Palacký ve své době, i když jsem přesvědčen, že to z jeho strany nebyl účelový přístup, on o tom byl prostě přesvědčen.
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3980
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

pøístup

Nový příspěvek od Ježek »

Podle mne je důležité, jestli jsou Husité označováni jako kacíři, nebo reformátoři. V těch dvou slovech je podstatný rozdíl. Pokud se na "západě" bude pohlížet na Husity, jako na kacíře, úchylku křesťanství, nebo jako na bojovníky za základní hodnoty moderní civilizace. Takhle i dnes budou Husité (600! let poté) pro Evropu ti zlí, jenom pro náš malý národ ti dobří (víceméně). Oni se zasloužili také o to, aby dnešní společnost se mohla nazývat svobodná Evropa
Jiří Motyčka

Re: pøístup

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Ježek píše:Podle mne je důležité, jestli jsou Husité označováni jako kacíři, nebo reformátoři. V těch dvou slovech je podstatný rozdíl. Pokud se na "západě" bude pohlížet na Husity, jako na kacíře, úchylku křesťanství, nebo jako na bojovníky za základní hodnoty moderní civilizace. Takhle i dnes budou Husité (600! let poté) pro Evropu ti zlí, jenom pro náš malý národ ti dobří (víceméně). Oni se zasloužili také o to, aby dnešní společnost se mohla nazývat svobodná Evropa
Příteli, s tím, jak vnímá civilizovaný svět husity, se opravdu nemusíme trápit. A to z jednoho prostého důvodu. Tento svět nejenže neřeší, zda byli husité kacíři nebo světu přinesli první reformaci, náboženskou toleranci a svobodu, ale tento "civilizovaný" svět až na výjimky ani neví, že nějací husité existovali.
V posledním půlstoletí alespoň zahraniční kritická a objektivní historiografie se začíná věnovat fenoménu husitství. A to nejenom evropská (německá, francouzská, rakouská, belgická, ruská a italská) ale i americká (Howard Kaminski: Dějiny husitské revoluce). Ano, zájem o dějiny husitské revoluce tak dostává v odborné literatuře transatlantickou dimenzi. A to je potěšitelné, protože se stále setkáváme se zcela mylnými názory, že se zahraniční badatelé husitství nevěnují. Opak je pravdou...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 14 bře 2006 19:09, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3980
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Re: pøístup

Nový příspěvek od Ježek »

Jiøí Motyèka píše:
Ježek píše:Podle mne je důležité, jestli jsou Husité označováni jako kacíři, nebo reformátoři. V těch dvou slovech je podstatný rozdíl. Pokud se na "západě" bude pohlížet na Husity, jako na kacíře, úchylku křesťanství, nebo jako na bojovníky za základní hodnoty moderní civilizace. Takhle i dnes budou Husité (600! let poté) pro Evropu ti zlí, jenom pro náš malý národ ti dobří (víceméně). Oni se zasloužili také o to, aby dnešní společnost se mohla nazývat svobodná Evropa
Příteli, s tím, jak vnímá civilizovaný svět husity, se opravdu nemusíme trápit. A to z jednoho prostého důvodu. Tento svět nejenže neřeší, zda byli husité kacíři nebo světu přinesli první reformaci, náboženskou toleranci a svobodu, ale tento "civilizovaný" svět až na výjimky ani neví, že nějací husité existovali.
V posledním půlstoletí alespoň zahraniční kritická a objektibní historiografie se začíná věnovat fenoménu husitství. A to nejenom evropská (německá, francouzská, rakouská, belgická, ruská a italská) ale i americká (Howard Kaminski: Dějiny husitské revoluce). Ano, zájem o dějiny husitské revoluce tak dostává v odborné literatuře transatlantickou dimenzi. A to je potěšitelné, protože se stále setkáváme se zcela mylnými názory, že se zahraniční badatelé husitství nevěnují. Opak je pravdou...
Až jednou budu psát, že pan Motyčka mne ve své velkorysosti nazval přítelem :D
Ani tento národ pořádně neví, že tu nějaké husitství bylo, jak není Hus na bankovkách...
Analýza cizích dějin je zajímavá věc, autor není nijak ovlivněn, může přistoupit poněkud nestraněji, na druhou stranu nezná jistě nějaké souvislosti atd. Určitě je dobře, že se o našich dějinách píše a zkoumají se i jinde, naše dějiny jsou hodně tlustou knihou se spoustou zlatých i černých (každopádně zajímavých) stránek ve světové knihovně.
Na vašem fóru byl jeden zajímavý příspěvek. Až jednou budou existovat globální dějiny, proč by tam nemohlo být husitství jako příklad boje za svou víru a za očištění církve. A my si husitů nevážíme.
Jiří Motyčka

Re: pøístup

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Ježek píše:...Ani tento národ pořádně neví, že tu nějaké husitství bylo, jak není Hus na bankovkách...
Ano. Pochopil bych to, řekněme, u "obyčejných" lidí se základním vzděláním, ale u studentů na střední škole je to neomluvitelné. Dokladem toho jsou parafráze odpovědí studentů nejmenovaných středních škol na dotaz, co vědí o Husovi. Ponechávám bez komentáře.
1. studentka bez zaváhání a bez mrknutí oka:
"Jóó, to byl ten, co ho Němci za druhý světový války upálili v plynový komoře"...
2. student po kratším váhání:
"Hus musel po 30-leté válce emigrovat do ciziny"...
Ježek píše:...naše dějiny jsou hodně tlustou knihou se spoustou zlatých i černých (každopádně zajímavých) stránek ve světové knihovně ... proč by tam nemohlo být husitství jako příklad boje za svou víru a za očištění církve. A my si husitů nevážíme.
Ano, tak to je. Hřebík trefený na hlavičku!
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Dodatek(?)...

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Když si pročítám zpětně toto téma, uvědomil jsem si, na kolik závažných otázek, připomínek či názorů nebylo zodpovězeno. Je načase se k tématu opět vrátit, Ježek pochopí, proč právě až nyní...
Filip Svehla píše:...ale později se vše obratilo v rebelie...
Dávat slova "husitství" a "rebelie" jaksi významově do souvislostí, byt' nepřímých je ahistorické a naprosté nepochopení tohoto fenoménu pozdního středověku...
Ježek píše:... Nabízí se podobnost s třicetiletou válkou...
Proboha, v čem?...
Ježek píše:No, jenže Husitství se muselo prosadit i u nás, jistě ne všechno obyvatelstvo nebylo hned od začátku Husity a jistě celé území nebylo pod vládou Husitů.
Když nebráním svoje myšlenky, nemohu je prosadit. Nakonec husitství bylo svym způsobem vzpourou proti vládnoucí "autoritě." Zpočátku nebojovalo proti cizincům...
Sledujme období od upálení Husa do vyhlášení I. kruciáty. Do první pražské defenestrace byla drtivá většina obyvatel naprosto dobrovolně a spontánně na straně husitské. Katolíci, katoličtí Němci postupně vytvořili konfesní minoritu.
"Zpočátku" husitství "nebojovalo" proti nikomu, snad proti vybíjeným klášterům. Mezi defenestrací a vyhlášením kříže uběhlo necelých 8. měsíců a co se v tomto období událo? Pár "bezvýznamných" bitev obranného charakteru. Např. Sudoměř, kde pokojně se přesouvající malý houfec božích bojovníků, žen a dětí z Plzně na Tábor a na nikoho neútočících byl napaden katolickým vojskem perfektně vyzbrojeným s velkou početní převahou. Vše naplno propuká až po odražení I. křížové výpravy, jejíž armádu moderní historigrafie bez jakéhokoli zaváhání nazývá armádou intervenční. Nepřeceňujme a nedezinterpretujme proto období od r. 1415 do března 1420, do vyhlášení první křížové výpravy, vyhlášené až pět(!) let po kostnické hranici ...
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1089
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

Re: Dodatek(?)...

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Jiøí Motyèka píše:
Ježek píše:... Nabízí se podobnost s třicetiletou válkou...
Proboha, v čem?...
A to je zajímavý, mně to taky přijde nápadně podobný... :shock: :D
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Dodatek(?)...

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Przemysl de Nyestieyky píše:...A to je zajímavý, mně to taky přijde nápadně podobný...
Na to mám tak vyhraněný názor, že nepřipustím ani zdánlivou "podobnost" tzv. "náboženské" války. V 30tileté válce šlo o bohapustý geopolitický střet s možností radikálně územně přerozdělit Evropu a urvat si pro sebe co nejvíc s "vedlejším" efektem omezit moc rakouských a španělských Habsburků. Celá Evropa vč. Skandinávie byla vtažena do válečného konfliktu, byla to skoro "světová" válka nanečisto. Konfesní nebo chcete-li náboženské důvody byly pouhou zástěrkou a spouštěcím mechanismem...
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3980
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Re: Dodatek(?)...

Nový příspěvek od Ježek »

Jiøí Motyèka píše:
Ježek píše:... Nabízí se podobnost s třicetiletou válkou...
Proboha, v čem?...
Co já vím, jak jsem to tehdy myslel...
Obě dvě války začaly v Čechách a pro obě byly zpočátku důležité náboženské důvody. Všude se našli zrádci přesvědčení a obě moc na náboženství nekončily.
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Dodatek(?)...

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Ježek píše:...Co já vím, jak jsem to tehdy myslel...
Nóó, to je vono... :D
Ježek píše:...Obě dvě války začaly v Čechách a pro obě byly zpočátku důležité náboženské důvody. Všude se našli zrádci přesvědčení a obě moc na náboženství nekončily.
To jsou tak chabé důvody, že to musíš přece cítit sám. A navíc ten úplně poslední je naprosto zpochybnitelný polipanským vývojem, Jihlavskými kompaktáty a vládou Poděbradovou...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 03 led 2007 18:09, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1089
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

Re: Dodatek(?)...

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Jiøí Motyèka píše:
Przemysl de Nyestieyky píše:...mně to taky přijde nápadně podobný...
Na to mám tak vyhraněný názor, že nepřipustím ani zdánlivou "podobnost" tzv. "náboženské" války....
Pominu-li charakter válečného "umění", pak pro zemi obě války představovaly podobný ekonomický úpadek, pro obyčejný lid tutéž změnu životní situace a také každodenní běh života se odehrával v mezích -> permanentní ostražitost -> obsazování hradů -> neustálé přesuny obou vojsk sem tam atp.
Ano, jsou to obecné atributy každé války, ale tyto rozměry jsou naprosto odlišné od lokálních obléhání a půtek.
Zřejmý rozdíl je pochopitelně v zahraniční angažovanosti a v ideologických příčinách i důsledcích, to zcela nepochybně. Ale v dopadu na celé království, každého jednoho z jejích obyvatel, v ekonomicko-hospodářské stagnaci, kariérní šlechtické bilanci a podobných souvislostech je to "kvalitativně" velice podobný mezník.
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Podobnost

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

No tak, abych to shrnul a nemlátili dále prázdnou slámu. Podobnost není prakticky žádná nebo v nějakých bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální, že by to bylo na dlouhé povídání a spíš na jiném serveru...
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3980
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Re: Podobnost

Nový příspěvek od Ježek »

Jiøí Motyèka píše:bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální
Boje mezi 2 frakcemi křesanské církve? Jedné reformní a druhé nereformní
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1089
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

Re: Podobnost

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Jiøí Motyèka píše:No tak, abych to shrnul a nemlátili dále prázdnou slámu. Podobnost není prakticky žádná nebo v nějakých bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální, že by to bylo na dlouhé povídání a spíš na jiném serveru...
Proč´s vyzvidhoval tuto otázku, pokud nejsi ochoten o ní diskutovat??
Já vyloučil podobnost v ideovém pojetí a zahraniční angažovanosti. Tam toho společného mnoho nenajdem, ale v obecném hledisku to vidím poměrně podobné, s jinou válkou těžko srovnatelné.
A ještě jedna věc. Ten odkaz na jiné fórum. To je agitka? :D Ze stejného důvodu bylo toto téma založeno??
Trochu mě to mrzí, budu se muset podle toho zařídit a pokud budu chtít příště reagovat na husitství, obrátím se přímo na doporučované. :( Ale neboj, že bych dál mlátil prazdnou slámu... :twisted:
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Podobnost

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Ježek píše:
Jiøí Motyèka píše:bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální
Boje mezi 2 frakcemi křesanské církve? Jedné reformní a druhé nereformní
Jo, furt špatně. Katolická Francie neustále doma pronásledující protestantské hugenoty (Bartolomějská noc!!!) stojí ve válečném konfliktu proti katolickým Habsburkům. Vévoda saský pasující se do role šéfa luteránů stojí chvíli na straně Unie a pak Ligy, pak zase Unie. Pročpak asi? No pragmaticky, jak se mu to hodí a jak si momentálně vojensky stojí...
Tyto dva konflikty z uvedených důvodů nesnesou porovnání paradoxně právě z pohledu náboženského. Opět a ještě jednou, doufám, že naposledy: to byl na rozdíl od husitské revoluce zástupný důvod...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 03 led 2007 17:00, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Podobnost

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Przemysl de Nyestieyky píše:
Jiøí Motyèka píše:No tak, abych to shrnul a nemlátili dále prázdnou slámu. Podobnost není prakticky žádná nebo v nějakých bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální, že by to bylo na dlouhé povídání a spíš na jiném serveru...
...A ještě jedna věc. Ten odkaz na jiné fórum. To je agitka? :D Ze stejného důvodu bylo toto téma založeno??
Trochu mě to mrzí, budu se muset podle toho zařídit a pokud budu chtít příště reagovat na husitství, obrátím se přímo na doporučované. :( Ale neboj, že bych dál mlátil prazdnou slámu... :twisted:
Já věděl, že si nabiju hubu, hned, jak jsem to psal. :P Ale měl jsem spíš na mysli to, že se nechci opakovat na 2 serverech a dále netušil jsem, že z mého iniciujícího "novoročního" příspěvku na toto téma se chytí právě jen tohle. No ale stalo se a jak vidíš níže (výše) z boje neprchám... :D
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3980
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Nový příspěvek od Ježek »

Jiøí Motyèka píše:Katolická Francie neustále doma pronásledující protestantské hugenoty (Bartolomějská noc!!!) stojí ve válečném konfliktu proti katolickým Habsburkům. Vévoda saský pasující se do role šéfa luteránů stojí chvíli na straně Unie a pak Ligy, pak zase Unie. Pročpak asi? No pragmatocky, jak se mu to hodí a jak si momentálně vojensky stojí...
Bartolomějská noc byla zhruba 40 let před 30. l. válkou a byla při přiležitosti svatby francouzské princezny s hugenotem (kalvínistou) Jindřichem IV. Navarrským, který se stal posléze králem a vydává ve Francii náboženské svobody, ediktem nantským 1598. Pak sice vládnou katolíci, ale nikdo nikoho nevyhání.
Z saskému kurfiřtovi. Česká šlechta nebyla o tolik lepší... Často taky dost pragmaticky uvažující, kterak církev majetků zbavit. Jestli jim je jako kališnická šlechta vzít rovnou, nebo je vzít jako katolíci, při údajné obraně před husity.
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Podobnost?

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Ježek píše:...Bartolomějská noc byla zhruba 40 let před 30. l. válkou ...
No a co? Hugenoti byli pronásledováni i za Ludvíka XIII. a jeho předsedy vlády Richelieua (La Rochelle, protestant Buckingham). To ví každý, kdo čet' 3 mušketýry. Ale já psal o katolické Francii paktující se s protestantským Švédskem se záměrem omezit moc katolických Habsburků. Ano to jsou zřejmě ony "bohulibé" důvody související s konfesními rozdíly, jimiž nešlo ani zakamlufovat to, že se jedná v prvé řadě o velmocenská politiku. A o to šlo zřejmě i husitům, že...
Ježek píše:... Česká šlechta nebyla o tolik lepší... Často taky dost pragmaticky uvažující, ...
Ano, naprosto souhlasím. Ale nejradikálnější jádro revoluce nesoucí prapor s kalichem zůstalo až do hořkého konce u Lipan na stejných pozicích. A co vydělali např. 2 největší vůdci Žižka s Prokopem Holým na revoluci. No ani děravej groš, žádné statky, žádná zboží ani hodnosti a padli na bojištích ve jménu Pravdy a Božího zákona...
Čelným přestavitelům protestanské Unie a katolické Ligy byly pravda a Boží zákon zcela ukradený...
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2127
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Nový příspěvek od elizabeth »

Ježek píše: Bartolomějská noc byla zhruba 40 let před 30. l. válkou
přesně 1572, 24. srpna
Ježek píše: a byla při přiležitosti svatby francouzské princezny s hugenotem (kalvínistou) Jindřichem IV. Navarrským, který se stal posléze králem
po Jindřichovi III. z Valois, (bratru Markéty, manželky Jindřicha IV.),
zavražděným fanatickým mnichem Jacquesem Clementem,za přispění katolické Svaté ligy pod vedením Guisů ( dělali si nárok na franc. trůn),nejvíce mu měli za zlé, že si jako bezdětný vybral za následníka právě hugenota a tím v očích fanatické ligy kacíře. Jindřich IV. Francouzský byl jeden z nejlepších francouzských králů, než jeho život skončil rukou jiného fanatického vraha jménem Ravaillac, opět za přispění jezuitů a katolické ligy. Pak do doby plnoletosti a vypořádání se Ludvíka s Concinim a matkou Marií Medicejskou, vládl ve Francii chaos. Známý problém nezletilých králů...
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: SeznamBot a 0 hostů