Inkvizice ve středověku
Jak jsem prave dopsal pod kapitolu o kacirich ve stredoveku, ano jiz v roce 382 vydal Theodosius I. radu ediktu o pronasledovani manichejskych a pohanu, ktere je odsuzovaly k trestu smrti a ke konfiskaci majetku. Zakon o manichejskych o ktere jsem psal do "kacirstvi", se stal jakymsi vzorem pristi Svate Inkvisice. =D>
Dale soubezne se zrizenim Inkvisice- (ja se k tem zacatkum tak rad vracim-) a tim rozvojen jeji cinnosti a zakonitosti jeji existence zduvodnoval i sv. Tomas Akvinsky po teoreticke strance.
Ve svem dille " Summa de veritate fidei catholicae contra gentiles" Tomas Akvinsky tvrdil, ze je zakonite donucovat kacire, aby zachovavali povinnosti, jez meli k cirkvi predtim nez ji opustili. Nebot jestlize prijeti viry je dobrovolne, je zachovavani prijate viry povinnosti. Kacirstvi je hrich, a ti kdo se ho dopousteji zasluhuji nejen aby byli vyobcovani z cirkve, ale take vylouceni ze zivota smrti. Tomas Akvinsky ucil ze prekrucovat nabozenstvi, na nemz zalezi zivot vecny je tezsi zlocin nez padelat penize, jez slouzi k uspokojovani potreb pomijejiciho pozemskeho zivota.
Z toho jasne plyne, ze pokud svetsti panovnici trestaji padelatele penez i jine zlocince smrti, je jeste spravedlivejsi odsuzovat k smrti kacire, jakmile jsou usvedceni.
Jak napsal dale Tomas Akvinsky:" Cirkev, ktera je plna krestanskeho milosrdenstvi, nejprve kacire presvedcuje aby ucinil pokani. Jestlize vsak kacir nezmeni nazor, cirkev, jez nedoufa vice v jeho obraceni se stara tak o spasu jinych, a odstranuje ho vyobcovanim a pak odevzdava svetskemu soudu, aby ho odstranil ze zivota smrti.
Tomas Akvinsky vytvoril celou teorii o dobru a zlu, jiz vysvetloval jak Vsemocny mohl kacirstvi pripustit.
Tvrdil, ze zlo je jako rana v lidskem tele provazejici dokonalost. Existence zla umoznuje rozlisit dobro a vymyceni zla dobro upevnuje. Stejne jako se lev zivi oslem se dobro zivi zlem. Proto Buh nemuze stvorit cloveka bez kazu.
Z toho vyplyva ze na jedne strane je kacirstvi nevyhladitelnym zlem, a na druhe strane se cirkev musi zivit kaciri ve jmenu spasy vsech vericich.
A tak jiz koncem 13.stoleti byla po cele katolicke Evrope husta sit inkvisicnich tribunalu- a tak to zacalo. =D>
Ve svem dille " Summa de veritate fidei catholicae contra gentiles" Tomas Akvinsky tvrdil, ze je zakonite donucovat kacire, aby zachovavali povinnosti, jez meli k cirkvi predtim nez ji opustili. Nebot jestlize prijeti viry je dobrovolne, je zachovavani prijate viry povinnosti. Kacirstvi je hrich, a ti kdo se ho dopousteji zasluhuji nejen aby byli vyobcovani z cirkve, ale take vylouceni ze zivota smrti. Tomas Akvinsky ucil ze prekrucovat nabozenstvi, na nemz zalezi zivot vecny je tezsi zlocin nez padelat penize, jez slouzi k uspokojovani potreb pomijejiciho pozemskeho zivota.
Z toho jasne plyne, ze pokud svetsti panovnici trestaji padelatele penez i jine zlocince smrti, je jeste spravedlivejsi odsuzovat k smrti kacire, jakmile jsou usvedceni.
Jak napsal dale Tomas Akvinsky:" Cirkev, ktera je plna krestanskeho milosrdenstvi, nejprve kacire presvedcuje aby ucinil pokani. Jestlize vsak kacir nezmeni nazor, cirkev, jez nedoufa vice v jeho obraceni se stara tak o spasu jinych, a odstranuje ho vyobcovanim a pak odevzdava svetskemu soudu, aby ho odstranil ze zivota smrti.
Tomas Akvinsky vytvoril celou teorii o dobru a zlu, jiz vysvetloval jak Vsemocny mohl kacirstvi pripustit.
Tvrdil, ze zlo je jako rana v lidskem tele provazejici dokonalost. Existence zla umoznuje rozlisit dobro a vymyceni zla dobro upevnuje. Stejne jako se lev zivi oslem se dobro zivi zlem. Proto Buh nemuze stvorit cloveka bez kazu.
Z toho vyplyva ze na jedne strane je kacirstvi nevyhladitelnym zlem, a na druhe strane se cirkev musi zivit kaciri ve jmenu spasy vsech vericich.
A tak jiz koncem 13.stoleti byla po cele katolicke Evrope husta sit inkvisicnich tribunalu- a tak to zacalo. =D>
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1421
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 47 times
Existenci společnosti - jaké společnosti?, obecně lidské, že by byla ohrožena podstata přežití lidí, nebo té křesanské, bez které se, jak je vidět, úplně normálně a mnozí velmi rádi obejdeme?Bernard Gui píše: Vzdyt ten, kdo uznava kacirstvi za velmi vazny prestupek a hrich ktery ohrozuje existenci spolecnosti, musi s Inkvisici souhlasit.
Rozhodnuti to nebylo dobre ani spatne, ale jedine mozne a historicky nevyhnutelne reseni.
Nemluvim o dnesni dobe ale o 12.-16. stoleti
Píšeš jinde, že není správné zabíjet, ale že to bylo dáno dobou, konkretizuješ ji zde 12.-16.století. Pakliže je dobře, že máme za sebou tu dobu, kdy se mohlo zabíjet za jiný názor, proč obhajovat ti instituce, které to staré, netolerantní myšlení bránily?
Bernarde, po zkušenostech s dnešní dobou, chtěl bys zpátky tu středověkou i s inkvizicí? Píšeš, že teď už inkvizice nejde dělat. Proč ne? Protože nastoupili lidi - humanisti, vědci - co položili základy novověku a naší společnosti. Pakliže je naše společnost lepší (aspoň v tom smyslu, že za jiný názor se nezabíjí), proč obhajovat instituce, které nástupu té doby bránily? Upálit někoho za to, že řekne, že Země se točí (G. Galilei), to je krok správným směrem?, takové zdržování pokroku k tolerantnější době.
A nebo se ti dnešní doba příčí a kdyby to šlo, chtěl znova pronásledovat lidi za jiný názory?, když to propagovali sv. Augustin a další, je to poslání nadčasový?
JInak položím tuto otázku - kdybys mohl přispět k tomu, aby inkvizice zmizela už před 16. stoletím, udělal bys to?, nebo by sisi přál prodloužit dobu trvání inkvizice i dál, nejlépe dodnes?
Jiný dvě alternativy nevidím.
A ze se vubec ptate. Ted Vas asi vsechny strasne nastvu, ale mezi me nejoblibenejsi papeze patri Pavel IV a Pius V. Tedy- oba byli inkvisitory.
O PiuV. jsem psal jiz do fora, ale asi bych ho mel predstavit blize, nebot zastavam stejne nazory jako on.
Ghislieri se narodil roku 1504, vstoupil do dominikanskeho klastera a v r 1558 prijal knezske sveceni, pozdeji byl v Pavii. (narodil se v meste Bosco)
Roku 1542 byl jmenovan zastupcem inkvisitora v Pavii,a tato cinnost mu prinesla uspechy, ale Ghislieri se nedal ukolebat jen uspechy a zacal v Bergamu hledat heretiky i jejich pratele. Takova horlivost se ale nelibila mistnimu biskupovi, ktery mu dopurucil vratit se. ale jeho sebevedomi rostlo a tak zacal merit sily i s biskupem Soranzem a poslal tak na neho udani do Rima. Tolerantni biskup pak byl vyslychan Svatym Officiem a internovan v Andelskem hradu.
Take z te doby existuje tento zazrak: jednou bylo treba aby Michele Ghislieri zasel do mesta Chur za Alpami na svycarskem uzemi dieceze, a rozsoudil spor 2 kanovniku kteri se vzajemne vinili z hereze. Do Churu bylo treba jet udolymi, ktera byla plna valdenskych. Neohrozeny inkvisitor nejen ze si nevzal ozbrojeny doprovod- odmital jet take v prestrojeni. Prohlasil pry, ze si nedovede predstavit krasnejsi konec zivota, nez v mucednicka smrt v bilem rouse sv. Dominika. A stal se div- inkvisitor prosel uzemim heretiku, rozsoudil spor v Churu a vratil se bez uhony domu.
Kardinal Carafa na neho nezapomnel a roku 1551 z neho ucinil komisare Svateho Officia. Pak jiz to slo hladce, a z kardinala Carafy se stal papez Pavel IV, ktery jmenoval Michele Ghislieriho Generalnim inkvisitorem roku 1557 v breznu, a v prosinci jiz kardinalem.
Noo, a pak tento velmi radikalni muz se nemusel dozadovat zasahu Svateho Officia, ale jednal proti heretikum sam.
A dne 7.1.1566 nastoupil Michele Ghislieri , Generalni inkvisitor, kardinal od P.Marie sopra Minerva na papezsky stolec jako Pius V.
Cely svuj zivot zasvetil cirkvi..
=D>
Joo, co si myslim?? Kdyby bylo po mem, tak by se Svate Officium nezrusilo nikdy a fungovalo by dodnes. Me se libil moc jak v obdobi II. Vatikanskeko koncilu v letech 1962-65 jednal kardinal Ottaviani- posledni oficialni inkvisitor, a sef Svateho Officia, ze ktereho se pak po roce 1965 stala Kongregace pro nauku viry. =D>
Dnesni doba??? Co je na dnesni dobe pekneho? Je svinstvo co se ted deje. Staci jen videt nektere tv-porady avidite jaky pokles moralky je a kam za ta demokracie dosla..z tech ruznych "slizu pravdy a lasky mi opravdu dobre neni""
Ano, myslim ze by se mela Inkvisice vratit- ale prosim nekamenujte mne. [-o<
O PiuV. jsem psal jiz do fora, ale asi bych ho mel predstavit blize, nebot zastavam stejne nazory jako on.
Ghislieri se narodil roku 1504, vstoupil do dominikanskeho klastera a v r 1558 prijal knezske sveceni, pozdeji byl v Pavii. (narodil se v meste Bosco)
Roku 1542 byl jmenovan zastupcem inkvisitora v Pavii,a tato cinnost mu prinesla uspechy, ale Ghislieri se nedal ukolebat jen uspechy a zacal v Bergamu hledat heretiky i jejich pratele. Takova horlivost se ale nelibila mistnimu biskupovi, ktery mu dopurucil vratit se. ale jeho sebevedomi rostlo a tak zacal merit sily i s biskupem Soranzem a poslal tak na neho udani do Rima. Tolerantni biskup pak byl vyslychan Svatym Officiem a internovan v Andelskem hradu.
Take z te doby existuje tento zazrak: jednou bylo treba aby Michele Ghislieri zasel do mesta Chur za Alpami na svycarskem uzemi dieceze, a rozsoudil spor 2 kanovniku kteri se vzajemne vinili z hereze. Do Churu bylo treba jet udolymi, ktera byla plna valdenskych. Neohrozeny inkvisitor nejen ze si nevzal ozbrojeny doprovod- odmital jet take v prestrojeni. Prohlasil pry, ze si nedovede predstavit krasnejsi konec zivota, nez v mucednicka smrt v bilem rouse sv. Dominika. A stal se div- inkvisitor prosel uzemim heretiku, rozsoudil spor v Churu a vratil se bez uhony domu.
Kardinal Carafa na neho nezapomnel a roku 1551 z neho ucinil komisare Svateho Officia. Pak jiz to slo hladce, a z kardinala Carafy se stal papez Pavel IV, ktery jmenoval Michele Ghislieriho Generalnim inkvisitorem roku 1557 v breznu, a v prosinci jiz kardinalem.
Noo, a pak tento velmi radikalni muz se nemusel dozadovat zasahu Svateho Officia, ale jednal proti heretikum sam.
A dne 7.1.1566 nastoupil Michele Ghislieri , Generalni inkvisitor, kardinal od P.Marie sopra Minerva na papezsky stolec jako Pius V.
Cely svuj zivot zasvetil cirkvi..
=D>
Joo, co si myslim?? Kdyby bylo po mem, tak by se Svate Officium nezrusilo nikdy a fungovalo by dodnes. Me se libil moc jak v obdobi II. Vatikanskeko koncilu v letech 1962-65 jednal kardinal Ottaviani- posledni oficialni inkvisitor, a sef Svateho Officia, ze ktereho se pak po roce 1965 stala Kongregace pro nauku viry. =D>
Dnesni doba??? Co je na dnesni dobe pekneho? Je svinstvo co se ted deje. Staci jen videt nektere tv-porady avidite jaky pokles moralky je a kam za ta demokracie dosla..z tech ruznych "slizu pravdy a lasky mi opravdu dobre neni""
Ano, myslim ze by se mela Inkvisice vratit- ale prosim nekamenujte mne. [-o<
Co jsem prenasel do dnesni doby? Jen jsem psal a pisi stale o historii kterou mam tak rad. Historie Inkvisice je moje hobby, vasen, laska- a tak se stane ze to nekdy prezenu, mam prece jen dost temperamentu aje to asi videt i na mem psani. Tak se Vam omlouvam, pokud se Vam zda ma zapalenost a horlivost prilisna- uz mam takovou povahu, a historie mne velmi bavi. Me se o ni i zda. Ja tim ziji, tak se nezlobte. [-o<
Ale jiste. Myslite si ze dnesni spolecnost je bez chyby?
Ale vratme se jiz zpatky ke Ghislierimu, o kterem jsem psal.
Jeho pece napr. o mravnost sla velmi daleko, a hodlal odstranit vsechny hrichy proti mravopocetstnosti. Oznacil napr. cizolozstvi za tezky zlocin, a naridil aby usvedceni cizoloznici byli prisne trestani, vezenim, telesnymi tresty ci vyhnanstvim. Zvlaste prisne pak dohlizel na mravnost svych uredniku a nevahal zasahnout ani proti pribuznym.
Zvlastni kapitolou Ghislieriho pece byl boj proti prostituci a rozhodl ze z Rima musi byt vykazany vsechny proslule prostitutky, po proslulych pak vsechny ostatni. Ano, mestane mu oponovali, vzdyt mnoho jejich obchodnich partneru ale i poutniku prichazeli do Rima za prostitutkami a bude-li prostituce zakazana, Rim prijde o vydelek- Ghislieri ale trval na svem.
Dovedete si predstavit takovou situaci dnes? Ne, neplette dnesni dobu do stredoveku, i kdyz mi je lito ze Svate Officium uz od roku 1965 neexistuje. Noo, existuje "nastupce"- tedy Kongregace pro doktrinu viry, ktera dba na cistotu viry, ale uz muzeme jen dbat- nic jineho delat nemuzeme. =D>
Ale vratme se jiz zpatky ke Ghislierimu, o kterem jsem psal.
Jeho pece napr. o mravnost sla velmi daleko, a hodlal odstranit vsechny hrichy proti mravopocetstnosti. Oznacil napr. cizolozstvi za tezky zlocin, a naridil aby usvedceni cizoloznici byli prisne trestani, vezenim, telesnymi tresty ci vyhnanstvim. Zvlaste prisne pak dohlizel na mravnost svych uredniku a nevahal zasahnout ani proti pribuznym.
Zvlastni kapitolou Ghislieriho pece byl boj proti prostituci a rozhodl ze z Rima musi byt vykazany vsechny proslule prostitutky, po proslulych pak vsechny ostatni. Ano, mestane mu oponovali, vzdyt mnoho jejich obchodnich partneru ale i poutniku prichazeli do Rima za prostitutkami a bude-li prostituce zakazana, Rim prijde o vydelek- Ghislieri ale trval na svem.
Dovedete si predstavit takovou situaci dnes? Ne, neplette dnesni dobu do stredoveku, i kdyz mi je lito ze Svate Officium uz od roku 1965 neexistuje. Noo, existuje "nastupce"- tedy Kongregace pro doktrinu viry, ktera dba na cistotu viry, ale uz muzeme jen dbat- nic jineho delat nemuzeme. =D>
Uvedu par prikladu literatury, ktera pise pravdive o Svate Inkvisici:
. Ayllon: El Tribunal de la Inquisicion, de la legenda a la historia. Lima 1999
-Alcala: Los origenes de la Inquisicion en Aragon- Zragoza 1984
- Alfonso Tejada: El ocaso de la Inquisicion
-Fernandez Gimenez: Maria del Camino La sentencia Inquisitorial
-Eymeric: El Manua de los Inquisidores
-Gui: Maunuel de l Inquisiteur
------------------
Tot o Svate Inkvisici ve Spanelsku. Mohu dat i dalsi typy, ale tech knih jsou stovky!
. Ayllon: El Tribunal de la Inquisicion, de la legenda a la historia. Lima 1999
-Alcala: Los origenes de la Inquisicion en Aragon- Zragoza 1984
- Alfonso Tejada: El ocaso de la Inquisicion
-Fernandez Gimenez: Maria del Camino La sentencia Inquisitorial
-Eymeric: El Manua de los Inquisidores
-Gui: Maunuel de l Inquisiteur
------------------
Tot o Svate Inkvisici ve Spanelsku. Mohu dat i dalsi typy, ale tech knih jsou stovky!
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2722
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Díky, Bernarde, to si počteme.Bernard Gui píše:Uvedu par prikladu literatury, ktera pise pravdive o Svate Inkvisici:
. Ayllon: El Tribunal de la Inquisicion, de la legenda a la historia. Lima 1999
-Alcala: Los origenes de la Inquisicion en Aragon- Zragoza 1984
- Alfonso Tejada: El ocaso de la Inquisicion
-Fernandez Gimenez: Maria del Camino La sentencia Inquisitorial
-Eymeric: El Manua de los Inquisidores
-Gui: Maunuel de l Inquisiteur
------------------
Tot o Svate Inkvisici ve Spanelsku. Mohu dat i dalsi typy, ale tech knih jsou stovky!
-
- Panoš
- Příspěvky: 69
- Registrován: 08 lis 2008 10:14
- Been thanked: 2 times
Ještě bych sem doplnil vynikající práci "Historia de los heterodoxos españoles" od Marcelina Menéndez y Pelayo, která je celá dostupná na netuViola píše:...Díky, Bernarde, to si počteme.
http://www.cervantesvirtual.com/servlet ... /index.htm
Ja se omlouvam, ale zadny cesky zdroj jsem nenasel, ale mohu doporucit knizku od Dr. Maleho.
Dr.R.Maly: Je mozno obhajovat Inkvisici.
To je asi tak jediny cesky pravdehodny zdroj. Jinak prave Ti spanelsti autori pisi velmi dobre. Ono kdyz se chce nekdo zabyvat dejinami Cirkve tak by mel umet italsky, ci spanelsky- v techto jazycich toho vyslo nejvyce. Pak francouzky,a neco i anglicky.
Anglicky mam toto:
Lea: The History of the Inquisition of Spain.
Perry: The Impact of the Inquisition in Spain and New World
Plaidy: The Growth of Spanish Inquisition
---
Ale z tech spanelskych toho opravdu vyslo hodne, tech knih mam doma spoustu, a jeste sbiram dalsi- vse co kdy o Inkvisici vyslo mne zajima.
Dr.R.Maly: Je mozno obhajovat Inkvisici.
To je asi tak jediny cesky pravdehodny zdroj. Jinak prave Ti spanelsti autori pisi velmi dobre. Ono kdyz se chce nekdo zabyvat dejinami Cirkve tak by mel umet italsky, ci spanelsky- v techto jazycich toho vyslo nejvyce. Pak francouzky,a neco i anglicky.
Anglicky mam toto:
Lea: The History of the Inquisition of Spain.
Perry: The Impact of the Inquisition in Spain and New World
Plaidy: The Growth of Spanish Inquisition
---
Ale z tech spanelskych toho opravdu vyslo hodne, tech knih mam doma spoustu, a jeste sbiram dalsi- vse co kdy o Inkvisici vyslo mne zajima.
-
- Panoš
- Příspěvky: 69
- Registrován: 08 lis 2008 10:14
- Been thanked: 2 times
Re: Radomír Malý
Violo, prosím, neodsuzujte takto člověka, kterého vůbec neznáte. Dr. Malý je skutečně vynikající historik a pedagog, jeho knihy jsou výborné. Je to bývalý disident, který byl většinu života tvrdě pronásledován komunisty, jeho rodiče byli vězněni nacisty. Myslím, že není členem žádné strany, pouze za jednu kandidoval ve volbách.Viola píše:Aha, už jsem ho našla. Takže člen extrémistické strany Národní sjednocení a bojovník proti homosexualitě, xenofob, jo, panečku, to bude nestranný odborník.
u Lukáše
Evangelium Sv. Lukáše, kapitola 9,Bernard Gui píše:... o Inkvisici. ...
5. "A kteříž by vás koli nepřijali, vyjdouce z města toho, také i ten prach z noh vašich vyrazte na svědectví proti nim. "
citace : Bible Kralická 1. vydání ...
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4296
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 48 times
u Jana ...
Ještě k inkvisici. Byl tu Lukáš, přidám Jana:
"... přichází hodina, že ten, kdo vás zabije, bude se domnívat, že tím uctívá Boha." (J 16, 2)
"... přichází hodina, že ten, kdo vás zabije, bude se domnívat, že tím uctívá Boha." (J 16, 2)
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 1 Odpovědi
- 12204 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od slavicekvac
-
- 74 Odpovědi
- 8914 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
-
- 15 Odpovědi
- 1760 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ingolf
-
- 1 Odpovědi
- 167 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
-
- 11 Odpovědi
- 7983 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů