Inkvizice ve středověku
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1421
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 47 times
Jde o to jak ohrožena a jak bránit. Kataři hlásali jiné myšlenky, katolickou církev nijak násilně nenapadali, byli to pacifisti věrni svým apoštolským vzorům. Obrana církve - když to nešlo vyvrátit protiargumenty, nastupují tresty a fyzická likvidace.Bernard Gui píše: Vim ze se mnou nebudete souhlasit, ale ve 13. stoleti byla cirkev zrovna Katary a Valdenskymi ohrozena- musela se tedy branit.
Valdenští se neprofilovali jakoi nepřátelé církve, naopak chtěli jít vlastním příkladem a šířit víru kázáním. Jenže kázat mohli pouze kněží, proto je církev zařadila mezi hereze. Když se valdenští ocitli na katarských územích, kázali proti katarům, mj. aby ukázali, na čí straně ideově stojí. V pozdních dobách obou herezí se jejich členové pomáhali navzájem chránit proti inkvizici, ale to byla vynucená situace.
Co v podstatě říkáš - když někdo napadne můj názor, ohrozí tím moje společenské a mocenské postavení a já nejsem schopen ubránit se argumenty, musím protivníka zlomit nebo zlikvidovat =D>.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1421
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 47 times
Věřili v posmrtný život - takže rodičům byloi jedno, když jim upálili děti?, nebo dětem rodiče?Bernard Gui píše:To je velmi tezka otazka, nebot byla jina doba- lide se tak nebali smrti, verili na posmrtny zivot. Dnes by to samozrejme prijatelne nebylo. Je jina doba, jine zakony, a clovek ted jen velmi tezko pochopi mysleni lidi napr. 12.-13. stoleti. Je to slozite. Jiste ze neni spravne zabijet.Viola píše:Ingolf píše:... odpověz prosím na to, jestli je zabíjení za odlišný názor přijatelné...
V posmrtný život věří islamisti, když jdou na sebevražený útok proti nevěřícím, máš pro ně taky pochopení?
Není správné zabíjet, ono to je taky jedno z Božích přikázání.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1421
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 47 times
Mám pravdu i s tím celkovým shrnutím tvého postoje?, v tom příspěvku dole.Bernard Gui píše:S temi Katary mate pravdu.
O tom islamu, no mne se islam prici z cele duse. Uceni, nazory, vira- vse. Na islam mam velmi negativni nazor ktery radeji nebudu presentovat. Zustanme radeji u Inkvisice 13. stoleti.
U islámu se neptám na tvůj názor na něj, ale na princip, když věřím na posmrtný život a správnost své víry, můžu zabíjet lidi?
Jak jsem jiz psal. Inkvisice byla ve sve podstate dobra, shovivava, konzervativni- takovy byl raz kazde cirkevni instituce. Jestlize vsak obcanska moc vyuzila teto instituce a povazovala v zajmu vlastni bezpecnosti ji zprisnit, Inkvisice za to nenesla zadnou odpovednost.
Vzdyt ten, kdo uznava kacirstvi za velmi vazny prestupek a hrich ktery ohrozuje existenci spolecnosti, musi s Inkvisici souhlasit.
Rozhodnuti to nebylo dobre ani spatne, ale jedine mozne a historicky nevyhnutelne reseni.
Nemluvim o dnesni dobe ale o 12.-16. stoleti. Cirkev v dnesni dobe je az moc mirna a kam to vede- islam, islam a zase islam- s tim by se melo neco udelat.
Vzdyt ten, kdo uznava kacirstvi za velmi vazny prestupek a hrich ktery ohrozuje existenci spolecnosti, musi s Inkvisici souhlasit.
Rozhodnuti to nebylo dobre ani spatne, ale jedine mozne a historicky nevyhnutelne reseni.
Nemluvim o dnesni dobe ale o 12.-16. stoleti. Cirkev v dnesni dobe je az moc mirna a kam to vede- islam, islam a zase islam- s tim by se melo neco udelat.
Dekuji, a omlouvam se.
Vite, abychom pochopili Inkvisici, musime se zrici polemickeho zapalu.
Inkvisice byla ve sve cinnosti vedena uslechtilymi pohnutkami, i tu torturu pouzivala jen zridka a humanne, chovala se k obvinenym s uctou,odrazela demokraticke zajmy, znamenala pokrok v jurisdikci, hajila kulturu.. Ja branim Inkvisici v zajmu historicke pravdy. =D>
Vite, abychom pochopili Inkvisici, musime se zrici polemickeho zapalu.
Inkvisice byla ve sve cinnosti vedena uslechtilymi pohnutkami, i tu torturu pouzivala jen zridka a humanne, chovala se k obvinenym s uctou,odrazela demokraticke zajmy, znamenala pokrok v jurisdikci, hajila kulturu.. Ja branim Inkvisici v zajmu historicke pravdy. =D>
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4296
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 48 times
udivení
Bernard Gui píše:Inkvisice byla ve sve cinnosti vedena uslechtilymi pohnutkami, i tu torturu pouzivala jen zridka a humanne, chovala se k obvinenym s uctou,odrazela demokraticke zajmy, znamenala pokrok v jurisdikci, hajila kulturu.. Ja branim Inkvisici v zajmu historicke pravdy. =D>
Žádná pohnutka prosazovaná násilím není ušlechtilá, násilí není humánní, úcta se prokazuje lidem, kterých si vážíme, demokratické zájmy nevedou k absolutním výrokům. likvidacím lidí s jinými názory.
V zájmu historické pravdy se musí zločiny inkvisice přesně vyčíslit, pokud se hájí je to tendenčnost (a zločin), nikoli však historie. Pokud se odsuzují, je to spravedlnost, ovšem také ne historie.
V tomhle duchu je tahle diskuse zbytečná.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
protimluv
Tak to je pochopitelně flagrantní protimluv, který nemůže pramenit snad ani z "menší" znalosti č. jazyka.Bernard Gui píše:...Inkvisice ... i tu torturu pouzivala ... humanne...
Co asi tak může být na výslechu právem útrpným humánního? Že žena, která byla natažena na skřipec, nebo u ní byly "humánně" použity palečnice a byla tak pološílená bolestí, se konečně přiznala k tomu, že na kopci za vsí až do rána obcovala s ďáblem? To bylo humánními prostředky dosažené přiznání? Jako odpověď ale nechci číst, že takto v žádném případě inkviziční soud nefungoval...
Uz jste zase u toho muceni, jako kdyby Ti inkvisitori nedelali nic jineho..ah joo, tak znova:
Doba, po kterou smelo muceni trvat byla casove omezena a nikdo nemel byt mucen opakovane- pokud ovsem muceni nebylo prilis mirne.
Inkvisicni tortura nebyla tak kruta jako svetska.'
V inkvisicnich instukcich byla predepsana presna pravidla, jak ma utrpny vyslech pokracovat. Mucenemu nemely byt kladeny zadne otazky na ktere by se dalo odpovedet jen ano ci ne. Predpokladalo se ze muceny bude v jsitem stupni utrpeni ochoten prikyvnout k jakemukoliv priznani.
Inkvisitor mel po celou dobu utrpneho vyslechu stale nabadat vyslychaneho aby rekl pravdu.
Inkvisicni predpisy pocitaly take s tim ze pri rozhodnuti o vyslechu s mucenim muze hrat roli osobni zaujatost a nebo unahlenost. Proto takove rozhodnuti melo byt usneseni celeho tribunalu. Jako povinnost bylo urceno ze se utrpneho vyslechu muzi ucastnit cely tribunal.
Nasledujici den po utrpnem vyslechu mel obzalovyny dostat zapis svych odpovedi a potvrdit je.
Muceni se nepouzivalo v pripade ze obzalovany se priznal k bludum a trval na nich. Ale zase se vsak mohl dostat na muceni i vezen, jehoz plne doznani bylo uznano za pravdive, ale tribunal potreboval aby vypovidal o jinych obzalovanych.
Tento utrpny vyslech, zvany tez " in caput alienum" mohl postihnout i toho kdo byl jiz mucen ve sve vlastni zalezitosti. Vypovedi ziskane touto cestou byly hodnoverne.
Doba, po kterou smelo muceni trvat byla casove omezena a nikdo nemel byt mucen opakovane- pokud ovsem muceni nebylo prilis mirne.
Inkvisicni tortura nebyla tak kruta jako svetska.'
V inkvisicnich instukcich byla predepsana presna pravidla, jak ma utrpny vyslech pokracovat. Mucenemu nemely byt kladeny zadne otazky na ktere by se dalo odpovedet jen ano ci ne. Predpokladalo se ze muceny bude v jsitem stupni utrpeni ochoten prikyvnout k jakemukoliv priznani.
Inkvisitor mel po celou dobu utrpneho vyslechu stale nabadat vyslychaneho aby rekl pravdu.
Inkvisicni predpisy pocitaly take s tim ze pri rozhodnuti o vyslechu s mucenim muze hrat roli osobni zaujatost a nebo unahlenost. Proto takove rozhodnuti melo byt usneseni celeho tribunalu. Jako povinnost bylo urceno ze se utrpneho vyslechu muzi ucastnit cely tribunal.
Nasledujici den po utrpnem vyslechu mel obzalovyny dostat zapis svych odpovedi a potvrdit je.
Muceni se nepouzivalo v pripade ze obzalovany se priznal k bludum a trval na nich. Ale zase se vsak mohl dostat na muceni i vezen, jehoz plne doznani bylo uznano za pravdive, ale tribunal potreboval aby vypovidal o jinych obzalovanych.
Tento utrpny vyslech, zvany tez " in caput alienum" mohl postihnout i toho kdo byl jiz mucen ve sve vlastni zalezitosti. Vypovedi ziskane touto cestou byly hodnoverne.
Je docela možné že církevní vězení a výslechy byly snesitelnější, než např. městská šatlava. Kdysy jsem četl, že tomu tak bylo. A to v knize, která církev (resp.Jezuitský řád) odsuzovala.
Ale s tímto nesouhlasím:
Inkvisice byla ve sve podstate dobra, shovivava, konzervativni- takovy
byl raz kazde cirkevni instituce.
Ale jeden z užívaných mocenských nástrojů instituce církve nebyl ani dobrý a ani shovívavý. Jenom konzervativní.
Tím myslím generální interdikt.
V pricipu to bylo kolektivní trestání vinných i nevinných za vinu jednotlivce, či určité skupiny. Vím, že to mělo určitý precedens ve St.zákoně - tím myslím trestání celého Egypta za chybná rozhodnutí faraona (chybná z pohledu Židů).
Ale já si prostě ani neumím představit, že by např. moje děti byly trestány za chybu někoho jiného. Podle mne to bylo to nejhorší co v Kanonickém právu bylo.A pro tehdejší věřící to muselo být obvzáš kruté.
Ale s tímto nesouhlasím:
Inkvisice byla ve sve podstate dobra, shovivava, konzervativni- takovy
byl raz kazde cirkevni instituce.
Ale jeden z užívaných mocenských nástrojů instituce církve nebyl ani dobrý a ani shovívavý. Jenom konzervativní.
Tím myslím generální interdikt.
V pricipu to bylo kolektivní trestání vinných i nevinných za vinu jednotlivce, či určité skupiny. Vím, že to mělo určitý precedens ve St.zákoně - tím myslím trestání celého Egypta za chybná rozhodnutí faraona (chybná z pohledu Židů).
Ale já si prostě ani neumím představit, že by např. moje děti byly trestány za chybu někoho jiného. Podle mne to bylo to nejhorší co v Kanonickém právu bylo.A pro tehdejší věřící to muselo být obvzáš kruté.
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
praxe
Tak to byla možná teorie, pravděpodobně podložená literou zákona. Ale praxe? Na hony vzdálená oné teorii.
Když vezmeme inkvizici jako instituci katolické církve, pak není vůbec o čem mluvit, nebo např. právě torturou byly porušovány fundamentální křesanské zásady, které není třeba zvláště připomínat. Ale bohužel inkvizice v tomto punktu nebyla výjimkou...
Když vezmeme inkvizici jako instituci katolické církve, pak není vůbec o čem mluvit, nebo např. právě torturou byly porušovány fundamentální křesanské zásady, které není třeba zvláště připomínat. Ale bohužel inkvizice v tomto punktu nebyla výjimkou...
Bernard Gui píše:Uz jste zase u toho muceni, jako kdyby Ti inkvisitori nedelali nic jineho..ah joo, tak znova:...
Byla takova doba, ja se ale nechci ji nechat unaset i kdyz se priznavam ze mi to fascinuje jiz velmi dlouho- ale chci psat a snazim se psat jen historicka fakta.
Vzdyt i hodne heretiku uniklo..
Soucasti autodafe byli i upalovani "in effigie"- tedy v zastoupeni, jen slamena figurka. Nebot nekteri obvineni unikli.
Ale nekteri se zase zalekli a vratili se a nastoupli pred inkvisicni soud, aby se sami denunciovali, prisli k vyslechu dobrovolne- ano jejich chovani jakoby pusobilo dojmem ze byli hypnotisovani moci a autoritou inkvisicniho uradu.
Casto se stavalo ze obvineny se chtel obhajit.
Pro utek se rozhodovali ti, kteri se nechteli s cirkvi smirit, protoze ztratili presvedceni- casto utikali do Svycarska.
Nekdy take lide utikali z inkvisicniho vezeni. Naprostou vyjimkou je hromadny utek z vezeni Inkvisice v Rime roku 1559, kdy rimsky lid dobyl vezeni a zapalil jej. Mezi nejznamejsi uprchliky tehdy patril recky teolog Jakub Palaiolog, ktery uprchl z vezeni v Benatkach a travil radu let v emigraci v Cechach a na Morave. Nakonec jej vydal cisar Rudolf II. do Rima, kde byl odsouzen a popraven.. takove pripady se stavaly. =P~
Vzdyt i hodne heretiku uniklo..
Soucasti autodafe byli i upalovani "in effigie"- tedy v zastoupeni, jen slamena figurka. Nebot nekteri obvineni unikli.
Ale nekteri se zase zalekli a vratili se a nastoupli pred inkvisicni soud, aby se sami denunciovali, prisli k vyslechu dobrovolne- ano jejich chovani jakoby pusobilo dojmem ze byli hypnotisovani moci a autoritou inkvisicniho uradu.
Casto se stavalo ze obvineny se chtel obhajit.
Pro utek se rozhodovali ti, kteri se nechteli s cirkvi smirit, protoze ztratili presvedceni- casto utikali do Svycarska.
Nekdy take lide utikali z inkvisicniho vezeni. Naprostou vyjimkou je hromadny utek z vezeni Inkvisice v Rime roku 1559, kdy rimsky lid dobyl vezeni a zapalil jej. Mezi nejznamejsi uprchliky tehdy patril recky teolog Jakub Palaiolog, ktery uprchl z vezeni v Benatkach a travil radu let v emigraci v Cechach a na Morave. Nakonec jej vydal cisar Rudolf II. do Rima, kde byl odsouzen a popraven.. takove pripady se stavaly. =P~
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2722
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Dneska mě zaujal jeden odstavec z Masarykových Ideálů humanitních.
Mezi náboženstvím a mravností je rozdíl věcný. Mravnost není náboženstvím a náboženství není mravností. Může být člověk nábožensky velice věřící, oddaný církvi, svým dogmatům i předpisům a nebude mravný, ba bude třeba nemravný. Nemluvím jen o svatoušství. Ale náboženství je tolik různých forem, že prostě myslit, jako by ten, kdo má náboženství, proto už měl mravnost, je omyl. Mravnost, to je poměr člověka k člověku. Potřebujeme mravnosti ve svém styku s bližním. Náboženství vzniká z poměru člověka k celému světu, zvláště k bohu. Náboženství má širší okruh než mravnost, v náboženství mravnost je obsažena.
Náboženství má mravnosti být základem... Ale mně nestačí náboženství pozitivní, to jest náboženství církví, které nyní jsou. Chci mít mravnost na náboženském základě, ale na náboženství jiném než tom, které se oficiálně podává...
Mezi náboženstvím a mravností je rozdíl věcný. Mravnost není náboženstvím a náboženství není mravností. Může být člověk nábožensky velice věřící, oddaný církvi, svým dogmatům i předpisům a nebude mravný, ba bude třeba nemravný. Nemluvím jen o svatoušství. Ale náboženství je tolik různých forem, že prostě myslit, jako by ten, kdo má náboženství, proto už měl mravnost, je omyl. Mravnost, to je poměr člověka k člověku. Potřebujeme mravnosti ve svém styku s bližním. Náboženství vzniká z poměru člověka k celému světu, zvláště k bohu. Náboženství má širší okruh než mravnost, v náboženství mravnost je obsažena.
Náboženství má mravnosti být základem... Ale mně nestačí náboženství pozitivní, to jest náboženství církví, které nyní jsou. Chci mít mravnost na náboženském základě, ale na náboženství jiném než tom, které se oficiálně podává...
- Jiří Motyčka
- Vévoda
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
ještì k tortuøe...
Jj, ach jo! #-oBernard Gui píše:ah joo, tak znova
Tak znova...
... a tím jako byla aplikace tortury humánní? To snad ani odpověď ani komentř nepotřebuje.Bernard Gui píše:...Doba, po kterou smelo muceni trvat byla casove omezena a nikdo nemel byt mucen opakovane- pokud ovsem muceni nebylo prilis mirne...
Jasně, jsme v úplně v jiné době, ale stále se pohybujeme na půdě (katolické) církve, mluvíme-li o církevní instituci. Nebo jsme snad už někde v předpeklí, že tý humánnosti furt nemůžu porozumět?...
Mučení jako instrument výslechu potenciálního kacíře je prostě nepřípustné v jakékoli době a v jakékoli podobě, protože i vyslýchaný je snad taky Božím stvořením.
Ale to není dobrý argument, pokud vůbec. [-XBernard Gui píše:...Inkvisicni tortura nebyla tak kruta jako svetska.
Inkvizice při výslechu právem útrpným používala "pouze" 1 otáčku napínacího kola skřipce, zatímco při světské tortuře to byly 2 otáčky a více? Tak nějak?...
Vypadá to, že hypnotizován tou skvělou organizací jste i Vy, Bernarde.Bernard Gui píše:... ano jejich chovani jakoby pusobilo dojmem ze byli hypnotisovani moci a autoritou inkvisicniho uradu.
Při pátrání po skvělém životě Vašeho jmenovce jsem alespoň zjistila, že udělal jednu záslužnou věc. Napsal tohle - http://classes.bnf.fr/arbre/grandes/lat4975_121.htm .
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 1 Odpovědi
- 12204 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od slavicekvac
-
- 74 Odpovědi
- 8914 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
-
- 15 Odpovědi
- 1760 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ingolf
-
- 1 Odpovědi
- 167 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
-
- 11 Odpovědi
- 7983 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů