Fórum zájemců o historii

Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
Právě je 17 zář 2019 05:34

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 252 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 21 lis 2013 14:19 
Offline
Vévodkyně
Uživatelský avatar

Registrován: 04 zář 2006 14:24
Příspěvky: 2745
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 32 times
Been thanked: 5 times
Ježek píše:
Obrázek tam může být stejný jako u Konradina.


Nechtěla bych, aby byl stejný jako u Konradina. Chtěla bych ten obrázek z Konradina odstranit a dát do Přemysla.

Ježek píše:
Můžu použít nějaký Katky, něco k tomu mám napsáno, tak bych to tím doplnil, jestli tam bude něco novýho.

Článek nebo obrázek?

_________________
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 21 lis 2013 15:44 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4952
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 8 times
Není problém

Článek

_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 24 lis 2013 20:06 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4952
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 8 times
Rytířství, původní článek: http://www.e-stredovek.cz/view.php?naze ... 2005082303

Spíš jen body než vázaný text
Citace:
Ač je dnešní představa rytíře jako statného bojovníka v lesklém brnění a na mohutném oři, vždy připravenému chránit vdovy a sirotky, bojovat proti zlu, je silně zakořeněná, samotný termín „rytíř“ během středověku, od svého vzniku, prošel několikerou proměnou. Nejdříve to byl jezdec, bojovník (ritter). Později tímto slovem byl označován vybraný bojovník, ne ještě nutně šlechtic, poctěný pasováním. Této problematice se bude věnovat tento článek, důvodem je i to, že tak je tento pojem i dnes nejvíce chápán. Pro doplnění, v pozdním středověku slovo rytíř označovalo i nižší šlechtu, která nemusela být vůbec pasovaná. Slovem rytíř byl označován také šachový kůň.

Těžká obrněná jízda, jako stabilní a nejdůležitější prvek armády, se objevila v 7. století ve franské říši. Úplné vybavení tohoto vojáka vycházelo na ekvivalent zhruba 20 krav. Pochopitelně účast ve vojsku na takovéto posici se stala záhy záležitostí těch nejbohatších feudálů a jim podřízených vasalů a družiníků, které tito feudálové dokázali vybavit. Úzká souvislost feudalismu s budoucím rytířstvem (ve druhém a třetím významu) je na místě.

V raném středověku, co se týká rytířstva, zatím jen jako ozbrojené složky společnosti, nejsou uzavřeny profesní skupiny. Není výjimkou, že obyčejný rolník, fyzicky ovšem velmi zdatný, je vybaven šlechticem ke službě v jeho družině a s ním se dostat do okruhu (královského) dvora, kde by tento rolník mohl být povýšen do šlechtického stavu. Podobně ale ve stejné době se řada dočasných bojovníků vrátila zpět k zeměděství.
Vývoj ale směřoval jiným směrem, titul rytíř, který ve vrcholném středověku byl získán pasováním, byl stále více uzavřen pouze pro šlechtu. V západní Evropě 12. století se prvně objevují pravidla, že rytířem může být pasován pouze syn rytíře (a také šlechtic). Pasování už není podmínkou pro vojenskou kariéru, ale jen pocta během vojenské kariéry, rytířských pasování zároveň v průběhu vrcholného a pozdního středověku rapidně ubývá, pasovaní rytíři se stávají určitou podskupinou v rámci šlechty.

Součástí rytířské etiky je slušné zacházení se zajatci (zákaz jejich vraždění), stejně jako důraz na platnost čestného slova.
Jako jeden z příkladu specifické etiky a rozmýšlení lze uvést problém úderu do zad. Za něj se neměl stydět, ten, kdo dal ránu (jak bychom dnes předpokládali), ale ten, kdo ji obdržel, neboť se může zdát, že ji mohl získat na útěku.
K pasování, ve své nejryzejší formě, vedla dlouhá cesta od předávání zbraní vojenským vůdcům v germánských kmenech. Tuto tradici uchopila částečně církev a vtiskla jí své sakrálno.
Jedno z nejznámějších prvních popisů pasování se týká Geofreye Plantageneta v roce 1128, během letnic. Budoucí rytíř nejdříve podstoupil očistnou lázeň (ta měla i symbolický význam), poté je oblečen do bílé a purpurové tuniky, je mu věnován skvělý kůn, stejně jako dobré brnění a další zbraně. Naposledy dostane meč. Ještě není slyšet o nějakém církevním zprostředkování, ani o žádném slibu, ale to teprve nastane. Na západě koncem 12. století. Pasovaný nejdříve položí svůj meč na oltář a poté jej odebere, zároveň je během ceremonie opásán vojenským pásem a je slavnostně pasován (tři lehké údery plochou stranou meče za odříkávání známé formule). Slíbí také zachovávat rytířskou etiku. Celý rituál se již odehrává v kostele za přítomnosti kněze.
V českém prostředí měl pravomoc pasovat rytíře pouze český panovník, který toho dokázal často politicky využít.

Macek, Josef: Česká středověká šlechta


_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 25 lis 2013 19:34 
Offline
Král
Uživatelský avatar

Registrován: 24 srp 2008 11:16
Příspěvky: 1640
Bydliště: Jičín
Has thanked: 0 time
Been thanked: 17 times
Mám udělat stylistické opravy?


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 25 lis 2013 19:40 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4952
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 8 times
Ty až posléze. Spíš mi jde o připomínky k obsahu.

_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 25 lis 2013 20:45 
Offline
Král
Uživatelský avatar

Registrován: 24 srp 2008 11:16
Příspěvky: 1640
Bydliště: Jičín
Has thanked: 0 time
Been thanked: 17 times
K platnosti čestného slova - vím minimálně o jednom případu, kdy zajatý šlechtic odjel na čestné slovo s tím, že u příbuzných sežene výkupné. Když ho nesehnal, vrátil se zpátky do zajetí, i když mohl zůstat na svobodě.. Akorát si přesně nevzpomenu na jméno, kdo to byl.. Někdo na Moravě nebo ve Slezsku myslím..


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 25 lis 2013 20:47 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4952
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 8 times
Ingolf píše:
K platnosti čestného slova - vím minimálně o jednom případu, kdy zajatý šlechtic odjel na čestné slovo s tím, že u příbuzných sežene výkupné. Když ho nesehnal, vrátil se zpátky do zajetí, i když mohl zůstat na svobodě.. Akorát si přesně nevzpomenu na jméno, kdo to byl.. Někdo na Moravě nebo ve Slezsku myslím..

Jeden ze synů Albrechta Habsburského zajatý u Mühldorfu, jméno si nevzpomenu

_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 25 lis 2013 21:02 
Offline
Král
Uživatelský avatar

Registrován: 07 říj 2007 18:37
Příspěvky: 2055
Bydliště: Praha
Has thanked: 0 time
Been thanked: 12 times
Ježek píše:
Ingolf píše:
K platnosti čestného slova - vím minimálně o jednom případu, kdy zajatý šlechtic odjel na čestné slovo s tím, že u příbuzných sežene výkupné. Když ho nesehnal, vrátil se zpátky do zajetí, i když mohl zůstat na svobodě.. Akorát si přesně nevzpomenu na jméno, kdo to byl.. Někdo na Moravě nebo ve Slezsku myslím..

Jeden ze synů Albrechta Habsburského zajatý u Mühldorfu, jméno si nevzpomenu

Jindřich Habsburský


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 25 lis 2013 22:02 
Offline
Král
Uživatelský avatar

Registrován: 24 srp 2008 11:16
Příspěvky: 1640
Bydliště: Jičín
Has thanked: 0 time
Been thanked: 17 times
Tak to je ještě někdo další, v tom Slezsku by to byl možná nějaký potomek Jiřího z Poděbrad, jestli je to možný.. Mně to už všechno nějak splývá..


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 26 lis 2013 00:00 
Offline
Zeman

Registrován: 22 čer 2012 00:06
Příspěvky: 121
Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times
neškodilo by plné znění rytířského slibu.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 26 lis 2013 10:04 
Offline
Pán

Registrován: 01 pro 2010 15:47
Příspěvky: 237
Bydliště: Litoměřice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Ježek píše:
Rytířství, původní článek: http://www.e-stredovek.cz/view.php?naze ... 2005082303

Spíš jen body než vázaný text
Citace:
.
V českém prostředí měl pravomoc pasovat rytíře pouze český panovník, který toho dokázal často politicky využít.

Macek, Josef: Česká středověká šlechta



Právo pasovat na rytíře měl každý pasovaný rytíř. I panovník musel být nejdřív někým pasován na rytíře a teprve potom mohl pasovat sám.
Je pravdou, že v Čechách se nám nedochovaly v předhusitském období zprávy o takovém pasování.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 26 lis 2013 10:49 
Offline
Královna

Registrován: 29 led 2007 16:32
Příspěvky: 2366
Bydliště: Sazená 14, Velvary
Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times
Já to nějak nepochopila, komentáře k věcnému obsahu ???

A proč tam chceš dávat tak obsáhlou citaci od Macka ? Je to sice základ , ale některé věci jsou už přeci překonané, hodně se bádalo v anglickém a francouzském prostředí.

Jinak pár poznámek:

Také si myslím, že omezení práva pasovat jen na panovníka je příliš zúžené, mohli to bát skutečně I církevní osobnosti, Jana L. pasoval po Muhldorfu strýc Balduin, jinak často pasoval lenní pán.

Těch co se vraceli na čestné slovo bylo víc , Byl to opravdu Jindřich Habsburský po Muhldorfu, jinak taky jeden francouzský král, musela bych to dohledat se vrátil zpátky do zajetí do Anglie .

Znění rytířského slibu v plném znění .. domnívala jsem se , že se vyvíjel a byl v různém evropském prostředí troche odlišný .. i když to ... ve jménu Boha, sv. Michala a sv. Jiří - to bylo předpokládám univerzální.

Jinak asi text zahrnuje vše .. navíc bych asi zmínila, jak se postupně z těchto pravidel vyvinula celá kultura, kterou přijali za svou panovníci a po nich i šlechta. A kromě bojovbé složky bych asi věnovala pozornost jak do toho byla postupně integrována víra.

_________________
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 26 lis 2013 11:03 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
Katerina píše:
Těch co se vraceli na čestné slovo bylo víc , Byl to opravdu Jindřich Habsburský po Muhldorfu, jinak taky jeden francouzský král, musela bych to dohledat se vrátil zpátky do zajetí do Anglie .

Jan Dobrý, manžel Bonny Lucemburské.

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 27 lis 2013 01:50 
Offline
Zeman

Registrován: 22 čer 2012 00:06
Příspěvky: 121
Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times
slib se samozřejmě týkal ochrany křesťanství, slabých (vdov a sirotků a poddaných)- měl 4 části, rozšířený slib v případě rytířských řádů měl ještě další 4. Až budu mít čas, najdu to a opíši.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 27 lis 2013 22:12 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
Ježku, máš ten letošní ĎaS o rytířské kultuře?

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 27 lis 2013 22:21 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4952
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 8 times
nn

_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 20 dub 2014 09:39 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4952
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 8 times
Finální verse k připomínkování (po všech stránkách, i stylisticky):

Kód:
Ač je dnešní představa rytíře jako statného bojovníka v lesklém brnění a na mohutném oři, vždy připravenému chránit vdovy a sirotky, bojovat proti zlu, je silně zakořeněná, samotný termín „rytíř“ během středověku, od svého vzniku, prošel několikerou proměnou. Nejdříve to byl jezdec, bojovník (ritter). Později tímto slovem byl označován vybraný bojovník, ne ještě nutně šlechtic, poctěný pasováním. Této problematice se bude věnovat tento článek, důvodem je i to, že tak je tento pojem i dnes nejvíce chápán. Pro doplnění, od vrcholného a především v pozdním středověku slovo rytíř (miles, pl. milites) označovalo i nižší šlechtu, která nemusela být vůbec pasovaná. Slovem rytíř byl označován také dnešní šachový kůň.

Těžká obrněná jízda, jako stabilní a nejdůležitější prvek armády, se objevila v 7. století ve Franské říši. Úplné vybavení tohoto vojáka bylo finančně náročné, proto se účast ve vojsku na takovéto posici stala záhy záležitostí těch nejbohatších feudálů a jim podřízených vazalů a družiníků, které tito feudálové dokázali vybavit. Úzká souvislost feudalismu s budoucím rytířstvem je tak  na místě.

V raném středověku, co se týká rytířstva, zatím jen jako ozbrojené složky společnosti, nejsou uzavřeny profesní skupiny. Není výjimkou, že obyčejný rolník, fyzicky ovšem velmi zdatný, je vybaven šlechticem ke službě v jeho družině a s ním se dostat do okruhu (královského) dvora, kde by tento rolník mohl být povýšen do šlechtického stavu. Podobně ale ve stejné době se řada dočasných bojovníků vrátila zpět k zemědělství.

Vývoj ale směřoval jiným směrem, titul rytíř, který ve vrcholném středověku byl získán pasováním, byl stále více uzavřen pouze pro šlechtu. V západní Evropě dvanáctého století se prvně objevují pravidla, že rytířem může být pasován pouze syn rytíře (a také šlechtic). Pasování už není podmínkou pro vojenskou kariéru, ale jen pocta během vojenské kariéry, rytířských pasování zároveň v průběhu vrcholného a pozdního středověku rapidně ubývá, pasovaní rytíři se stávají určitou podskupinou v rámci šlechty.

K rytířství se také vyjadřuje církev, především v pracích Jana ze Salisbury a Bernarda z Clairvaux. Ti a nejenom oni prosadí myšlenku, aby byl rytíř i ochráncem katolické církve, účastnil se křížových výprav a byl  v duchu křesťanské etiky ochráncem slabých, tj. vdov a sirotků.

Rytířství se tak stávalo spíše formou chování, než profesí bojovníka. Součástí rytířské etiky bylo slušné zacházení se zajatci (zákaz jejich vraždění), stejně jako důraz na platnost čestného slova. Zde lze uvést příklad z českého prostředí. V bitvě u Mühldorfu byl českým králem Janem Lucemburským zajat rakouský vévoda Jindřich. Ten byl propuštěn na dobré slovo, že za sebe zaplatí poměrně vysoké výkupné. Když se ukázalo, že Jindřich tolik prostředků nemá, dobrovolně se vrátil do zajetí. Jako další z příkladu specifické etiky a rozmýšlení lze uvést problém úderu do zad. Za něj se neměl stydět, ten, kdo dal ránu (jak bychom dnes předpokládali), ale ten, kdo ji obdržel, neboť se může zdát, že ji mohl získat na útěku.

K pasování, ve své nejryzejší formě, vedla dlouhá cesta od předávání zbraní vojenským vůdcům v germánských kmenech. Tuto tradici uchopila částečně církev a vtiskla jí své sakrálno.
Jedno z nejznámějších prvních popisů pasování se týká Geoffreye Plantageneta (otce budoucího anglického krále Jindřicha II.) v roce 1128, během Letnic. Budoucí rytíř nejdříve podstoupil očistnou lázeň (ta měla i symbolický význam), poté je oblečen do bílé a purpurové tuniky, je mu věnován skvělý kůn, stejně jako dobré brnění a další zbraně. Naposledy dostane meč. Ještě není slyšet o nějakém církevním zprostředkování, ani o žádném slibu, ale to teprve nastane koncem 12. století. Pasovaný nejdříve položí svůj meč na oltář a poté jej odebere, zároveň je během ceremonie opásán vojenským pásem a je slavnostně pasován (tři lehké údery plochou stranou meče za odříkávání známé formule). Slíbí také zachovávat rytířskou etiku. Celý rituál se již odehrává v kostele za přítomnosti kněze. Pro naše prostředí prvně slyšíme o pasování Václava I. při příležitosti jeho korunovace v únoru 1228 mohučským arcibiskupem Siegfriedem.
Rytíře mohl teoreticky pasovat každý rytíř, u nás je doloženo pasování pouze panovníkem nebo jeho zástupcem, prvně v roce 1250 na popud Václava I. pražský děkan Vít pasoval na Velízi královského vilika (správce) Nedvěda (Medvěda).

S rytířstvím je spojena řada dalších prvků, erby, pečeti, hrady s německými jmény, kurtoazie, turnaje   

Robert Antonín: Česká šlechta na rytířských koních (Dějiny a současnost 6/13)
Georges Duby: Tři řády aneb představy o feudalismu. Praha 2008.
Wojciech Iwańczak: Po stopách rytířských příběhů. Rytířský ideál v českém písemnictví. Praha 2001.
Wojciech Iwańczak: Lidé meče, modlitby a práce. Praha 2011. 
Libor Jan: Buhurt a tjost (Dějiny a současnost 6/13).
Libor Jan: Počátky turnajů v českých zemích a jejich rozkvět v době Václava II. (Listy filologické 128/2005).
Josef Macek: Česká středověká šlechta, Praha 1997.

_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 20 dub 2014 16:21 
Offline
Král
Uživatelský avatar

Registrován: 07 říj 2007 18:37
Příspěvky: 2055
Bydliště: Praha
Has thanked: 0 time
Been thanked: 12 times
Trochu jsem to (snad) učesal, příjde mi to ovšem takové neukončené, jako úvod k rozsáhlejšímu článku...

Kód:
Ač je dnes silně zakořeněná představa rytíře jako statného bojovníka v lesklém brnění a na mohutném oři, vždy připraveného chránit vdovy a sirotky, bojovat proti zlu, samotný termín „rytíř“ během středověku od svého vzniku prošel několikerou proměnou. Nejdříve to byl jezdec, bojovník (ritter). Později tímto slovem byl označován vybraný bojovník, ne ještě nutně šlechtic, poctěný pasováním. Této problematice se bude věnovat tento článek, důvodem je i to, že tak je tento pojem i dnes nejvíce chápán. Pro doplnění, od vrcholného a především v pozdním středověku slovo rytíř (miles, pl. milites) označovalo i nižší šlechtu, která nemusela být vůbec pasovaná. Slovem rytíř byl označován také dnešní šachový kůň.

Těžká obrněná jízda se jako stabilní a nejdůležitější prvek armády objevila v 7. století ve franské říši. Úplné vybavení tohoto vojáka bylo finančně náročné, proto se účast ve vojsku na takovéto pozici stala záhy záležitostí těch nejbohatších feudálů a jim podřízených vazalů a družiníků, které tito feudálové dokázali vybavit. Úzká souvislost feudalismu s budoucím rytířstvem je tak na místě.

V raném středověku, co se týká rytířstva, zatím jen jako ozbrojené složky společnosti, nejsou uzavřeny profesní skupiny. Není výjimkou, že obyčejný rolník, fyzicky ovšem velmi zdatný, je vybaven šlechticem ke službě v jeho družině a s ním se dostat do okruhu (královského) dvora, kde by tento rolník mohl být povýšen do šlechtického stavu. Podobně ale ve stejné době se řada dočasných bojovníků vrátila zpět k zemědělství.

Vývoj ale směřoval jiným směrem, titul rytíř, který ve vrcholném středověku byl získán pasováním, byl stále více vyhrazen pouze pro šlechtu. V západní Evropě dvanáctého století se prvně objevují pravidla, že rytířem může být pasován pouze syn rytíře (a také šlechtic). Pasování už není podmínkou pro vojenskou kariéru, ale jen pocta během vojenské kariéry, rytířských pasování zároveň v průběhu vrcholného a pozdního středověku rapidně ubývá, pasovaní rytíři se stávají určitou podskupinou v rámci šlechty.

K rytířství se také vyjadřuje církev, především v dílech Jana ze Salisbury a Bernarda z Clairvaux. Ti (a nejenom oni) prosadí myšlenku, že by rytíř měl být i ochráncem katolické církve, účastnit se křížových výprav a být v duchu křesťanské etiky ochráncem slabých, tj. vdov a sirotků.

Rytířství se tak stávalo spíše formou chování, než profesí bojovníka. Součástí rytířské etiky bylo slušné zacházení se zajatci (zákaz jejich vraždění), stejně jako důraz na platnost čestného slova. Zde lze uvést příklad i z českého prostředí. V bitvě u Mühldorfu byl českým králem Janem Lucemburským zajat rakouský vévoda Jindřich. Ten byl propuštěn na dobré slovo, že za sebe zaplatí poměrně vysoké výkupné. Když se ukázalo, že Jindřich tolik prostředků nemá, dobrovolně se vrátil do zajetí. Jako další z příkladu specifické etiky a rozmýšlení lze uvést problém úderu do zad. Za něj se neměl stydět, ten, kdo dal ránu (jak bychom dnes předpokládali), ale ten, kdo ji obdržel, neboť rytíři se nemůže stát, že se ocitne k nepříteli zády, u rány do zad se tedy může zdát, že ji mohl dostat na útěku.

K pasování, v jeho nejryzejší formě, vedla dlouhá cesta od předávání zbraní vojenským vůdcům v germánských kmenech až po rituál se striktně stanoveným průběhem. Tuto tradici uchopila částečně církev a vtiskla jí své sakrálno.
Jedno z nejznámějších prvních popisů pasování se týká Geoffreye Plantageneta (otce budoucího anglického krále Jindřicha II.) v roce 1128, během Letnic. Budoucí rytíř nejdříve podstoupil očistnou lázeň (ta měla i symbolický význam), poté je oblečen do bílé a purpurové tuniky, je mu věnován skvělý kůň, stejně jako dobré brnění a další zbraně. Naposledy dostane meč. Ještě není slyšet o nějakém církevním zprostředkování, ani o žádném slibu, ale to nastane již koncem 12. století. Pasovaný nejdříve položí svůj meč na oltář a poté jej odebere, zároveň je během ceremonie opásán vojenským pásem a je slavnostně pasován (tři lehké údery plochou stranou meče za odříkávání známé formule). Slíbí také zachovávat rytířskou etiku. Celý rituál se již odehrává v kostele za přítomnosti kněze. Pro naše prostředí prvně slyšíme o pasování Václava I. při příležitosti jeho korunovace v únoru 1228 mohučským arcibiskupem Siegfriedem.
Rytíře mohl teoreticky pasovat každý rytíř, u nás je doloženo pasování pouze panovníkem nebo jeho zástupcem, prvně v roce 1250 na popud Václava I. pražský děkan Vít pasoval na Velízi královského vilika (správce) Nedvěda (Medvěda).

S rytířstvím je spojena řada dalších prvků, erby, pečeti, hrady s německými jmény, kurtoazie, turnaje

Robert Antonín: Česká šlechta na rytířských koních (Dějiny a současnost 6/13)
Georges Duby: Tři řády aneb představy o feudalismu. Praha 2008.
Wojciech Iwańczak: Po stopách rytířských příběhů. Rytířský ideál v českém písemnictví. Praha 2001.
Wojciech Iwańczak: Lidé meče, modlitby a práce. Praha 2011.
Libor Jan: Buhurt a tjost (Dějiny a současnost 6/13).
Libor Jan: Počátky turnajů v českých zemích a jejich rozkvět v době Václava II. (Listy filologické 128/2005).
Josef Macek: Česká středověká šlechta, Praha 1997.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 20 dub 2014 19:04 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4952
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 8 times
Máš recht, ta poslední věta není ukončená, tam sem chtěl napsat, že se o tom píše v jinym článku (rytířská kultura)

_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Nové èlánky na stránkách
PříspěvekNapsal: 07 čer 2014 16:33 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4952
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 8 times
Chceme dál publikovat články pana Galatíka? Mám tu dva, ale původně zamýšlený cíl, aby vyvolaly diskusi (proč ne) se nenaplnil :(

_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 252 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz