Stránka 6 z 6

Re: klášter

Napsal: 19 lis 2008 15:51
od Viola
KOMOÑ píše:Zrovna dneska jsem četl článek o sv.Vojtěchovi.
Do rakve mu dali děcko předškolního věku.
Kdo a kdy? Živé, nebo mrtvé? A jak se to ví - máš zdroj?

Re: klášter

Napsal: 19 lis 2008 16:09
od KOMOŃ
Viola píše:
KOMOÑ píše:Zrovna dneska jsem četl článek o sv.Vojtěchovi.
Do rakve mu dali děcko předškolního věku.
Kdo a kdy? Živé, nebo mrtvé? A jak se to ví - máš zdroj?
Přišel na to Vlček, u kostí které do Prahy roku 1039 přivezl Břetislav I., když vpadl do Polska.Je sním uloženo dítě předškolního věku, stejně jako avizovaný podvrh v Cáchách, i tam byla nalezená kost nějakého dítěte.
Pražské a římské pozůstatky mají skupinu krve A., v Cáchách ale 0.
Ale to už není tak důležité.

Re: Svatí - negativní pantheon?

Napsal: 29 čer 2009 19:17
od Michal
Dám to sem jako do archívu, našli se asi ostatky zakladatele křesťanství. Na místě, kde měly ležet:
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/ev ... ?id=641172

Re: Svatí - negativní pantheon?

Napsal: 29 čer 2009 19:25
od Michal
Ostatně pro ty co mají rádi relikvie. Například v Praze se nachází lebka sv. Lukáše evangelisty, zatímco zbytek kostry se nalézá v Padově, odkud lebku nechal do Čech přivézt Karel IV.
http://www.vesmir.cz/clanek/lebka-sv-lu ... ly-sv-vita

Re: Svatí - negativní pantheon?

Napsal: 14 úno 2010 12:37
od Ježek
Co se týče ostatků a povrchně pojímaného křesťanství.
Kolem roku 1000 chtěli sedláci z Umbrie zabít sv. Romualda, aby získali jeho tělo.
Po smrti Alžběty Durynské dav rotrhal plátno do kterého byla oděna, ustříhali ji vlasy, nehty a kousky uší.
Po smrti Tomáše Akvinského mu mniši z Fossanovy usekli hlavu a uvařili jeho tělo, aby déle vydrželo.
Karel VI. Francouzský v roce 1392 rozdával na hostině žebra a jiné kosti svého předka Ludvíka Svatého - klerici si nohu, kterou dostali, rozdělili až po jídle.

Re: Svatí - negativní pantheon?

Napsal: 14 úno 2010 13:04
od Robert
Ježek píše:Co se týče ostatků a povrchně pojímaného křesťanství.
Kolem roku 1000 chtěli sedláci z Umbrie zabít sv. Romualda, aby získali jeho tělo.
Po smrti Alžběty Durynské dav rotrhal plátno do kterého byla oděna, ustříhali ji vlasy, nehty a kousky uší.
Po smrti Tomáše Akvinského mu mniši z Fossanovy usekli hlavu a uvařili jeho tělo, aby déle vydrželo.
Karel VI. Francouzský v roce 1392 rozdával na hostině žebra a jiné kosti svého předka Ludvíka Svatého - klerici si nohu, kterou dostali, rozdělili až po jídle.
A Františkovi Xaviérovi, najvýznamnejšiemu sv rádu jezuitov po sv. Ignácovi z Loyoly jedna jaho "fanynka" odhryzla prst z nohy. Teda z jeho tela, samozrejme.... Svätci boli zväčša významné postavy svojej doby, pre cirkev urobili veľa a mnohí urobili dosť aj pre jednoduchých ľudí... :D . Väčšina tých stredovekých bola mystikmi. Horšie je, že neskôr si časť cirkvi hlavne dvojzáprah dominikáni-inkvizícia upravovali ich učenia podľa svojho, podobne ako úspešne na dlhé storočia pretvorili cca do 13. st pomerne tolerantný charakter cirkvi. Trebárs na toleranciu sv. Bernarda z Clairvoix v ktorej sľuboval napr.spásu aj predkresťanským významným osobám (ako Aristotelovi a Platónovi ako "potencionálnym kresťanom") a jeho nechuť prenasledovať heretikov (čo opäť sám viackrát vyjadril, známy je jeho výrok "o líštičkách vo vinici") sa neskôr pri teplúčku z horiacich hraníc akosi pozabudlo, že....

Re: Kulty

Napsal: 14 úno 2010 21:51
od slavicekvac
Ježek píše:Václav měl výsadní postavení v české zbožnosti. Národním světcem se stává definitivně v 11. st. zásluhou Přemyslovců. Hodilo se to všem, Přemyslovci měli oporu "na nebi". Cizí králové odvozovali svoji moc od Boha, přemyslovská knížata od svatého předka. A lidem bylo křesanství blížší díky domácímu světci. Václav ochraňoval svůj národ, pomáhal mu vítězit v bitvách. O jeho kultu svědčí hymna Svatý Václave (shodou okolností ji teď poslouchám). Tak silné sepětí světce s zemí, nemá snad jinde obdoby.
Daleko za ním byl Vojtěch a Vít.
Pak tu byly regionální významní - o jejich svatořečení se většinou staral blízký klášter (že mladší životy svatých vědí o více zazracích, než ty autentické:wink: ): Prokop (Sázava), Zdislava (Jablonné). U některých se to nepovedlo - Vintíř (dodnes uctíván na Šumavě - hlavně na německé straně)
Svatováclavská kult ovšem začal dříve. Hned za života jeho bratra - bratrovraha Boleslava I. Nepochybně to byl Boleslav I, kdo translací potvrdil již existující úctu ke světc tři roky po jeho smrtii. A jak pokáním, tak politikou pochopil význam jeho kultu. Analogii lze najít u Jindřicha II a Thomase Becketa. A nijak nespekuluji o opravdovosti pokání obou panovníků. Na Mladě a Boleslavovi II, je vidět, že výsledek obratu jejich otce byl skutečný.
Ad Gunther - Vintíř, to ještě zdaleka neskončilo. Jsem jedním z těch, kdo tento kult rádi a ze srdce podporují. Stačí se zamyslet nad tím, proč Břetislav I Gunthera nechal se všemi poctami pochovat v Břevnově. U nás je mizivé procento lidí, kteří ho znají třeba jménem :-( Škoda.

Re: Svatí - negativní pantheon?

Napsal: 06 črc 2011 17:05
od Ježek

Re: Svatí - negativní pantheon?

Napsal: 28 črc 2011 11:32
od slavicekvac
V Turecku našli hrob apoštola Filipa
Zdroj: Lidové noviny
Datum vydání: 28.7.2011
Odkaz: http://www.lidovky.cz/
Ročník: 24
Číslo: 175
Strana: 20
Autor: čtk
Rubrika: LIDÉ
Mutace: Morava;Brno;Praha;Čechy
Pořadí: 6
Oblast: Celostátní deníky
ANKARA Tým archeologů v čele s Italem Franceskem D'Andriou oznámil, že u Pamukkale v západním Turecku našel hrob svatého Filipa, jednoho z 12 Kristových učedníků. D'Andria agentuře Anadolu řekl, že hrob je v troskách jednoho kostela.
"Hrob svatého Filipa jsme se snažili objevit léta. Teď jsme ho konečně našli v pozůstatcích kostela, které jsme objevili před měsícem," řekl D'Andria, který pracuje v Turecku už několik let. Dodal, že hrob ještě nebyl otevřen, a objev označil za významný pro archeologii i pro křesťanský svět. Apoštol Filip, který podle bible pocházel z Galileje, byl údajně vyslán evangelizovat nejprve Řecko a pak Frýgii v Malé Asii. Tam prý také v Hierapoli podstoupil mučednickou smrt z rukou Římanů. Ruiny starověké Hierapole jsou v blízkosti dnešního Pamukkale. Jde o známé turistické místo, kam lidé jezdí obdivovat bílé travertinové terasy a jezírka mezi nimi. Lázně zde byly už ve starověku.

Re: Svatí - negativní pantheon?

Napsal: 06 srp 2012 12:00
od travonah
Ohledně svatých se domnívám, že je zde spojitost s Duchem svatým a stotožněním konkrétního člověka s přítomností Ducha svatého. I dnešní modlitby např při intronizaci biskupa jsou o obdaření Boží milostí a přítomností Ducha svatého.

Re: Svatí - negativní pantheon?

Napsal: 12 srp 2012 14:40
od slavicekvac
travonah píše:Ohledně svatých se domnívám, že je zde spojitost s Duchem svatým a stotožněním konkrétního člověka s přítomností Ducha svatého. I dnešní modlitby např při intronizaci biskupa jsou o obdaření Boží milostí a přítomností Ducha svatého.
Ano, ale podstatným znakem svatých je naplnění vůle k životu pro druhé a pro Boha. Jistěže v Duchu svatém :-) Teď máme třeba v kalendáři 14. 8. Poláka Maxymyliana Kolbe. Nechal se vyměnit v koncentráku za otce pěti dětí, zemřel hladem a fenolovou injekcí do srdce. Krom svého kapucínského misonářského života zazářil obětí za druhého. Ten zachráněný fotr pak svědčil v procesu jeho svatořečení.