Stránka 2 z 10

Re: Bekynì v Èechách

Napsal: 05 led 2007 10:37
od elizabeth
Jiøí Motyèka píše: Mně to stále až do dnešního dne funguje bez problému. Mohl by bát zádrhel snad v OS(?) či internetovém prohlížeči?...
U nas v praci samozrejme blokuji stranky dle klicovych slov a obsah je nejak nezajima. Tak se sem tam stane, ze na prubeh basketbaloveho utkani on-line, ktere vysila ceska basketbalova federace se clovek nepodiva, vysila-li to FIBA, coz je evropska, tak ano. To jsou mi paradoxy. :D . A za vse muze klicove slovo "game". Neboj, me to z te net-kavarny urcite bude fungovat. Tvuj Komentar k clanku o ceskych bekynich a vlastne potazmo i Janu Husovi (ale malo) jsem si poctive precetla.

Re: Bekynì v Èechách

Napsal: 05 led 2007 10:45
od Jiří Motyčka
elizabeth píše:... Tvuj Komentar k clanku o ceskych bekynich a vlastne potazmo i Janu Husovi (ale malo) jsem si poctive precetla.
Oni vycházejí z knihy Evy Kantůrkové, mimochodem taky signatářky Charty 77, Jan Hus. Bohužel jsem ji nečetl, ale slyšel jsem na ní hodně kritiky. Podle této knihy točí ČT 12ti dílný seriál o M. Jani Husovi. Ale ňák nejsou peníze, aby se to dokončlo, jestli se vůbec začalo. To jsou taky paradoxy... :D :) :(

Re: Bekynì v Èechách

Napsal: 05 led 2007 10:56
od elizabeth
Jiøí Motyèka píše: Podle této knihy točí ČT 12ti dílný seriál o M. Jani Husovi. Ale ňák nejsou peníze, aby se to dokončlo, jestli se vůbec začalo. To jsou taky paradoxy... :D :) :(
No jo, sponzori pro hisatoricky serial a jeste treba dokumentarni, to se asi tezko shani. Jo, kdyby to byla pitomost jako Ordinace v ruzove zahrade nebo neco stejne blbeho, to by se nasli ihned. To nevim, zda jsou paradoxy, protoze sledovanost je holt sledovanost, ale vubec se mi to nelibi. :evil:

Re: Bekynì v Èechách

Napsal: 05 led 2007 11:02
od Jiří Motyčka
elizabeth píše:...nebo neco stejne blbeho, ...
...jako např. Poslední sezóna...
Ale to jsme se "drobátko" odchýlili od inkvizice. Chci ještě něco málo k tomuto tématu napsat, už jen z husitské doby, ale na to se musím připravit. Je to tedy o čase...

Re: Bekynì v Èechách

Napsal: 05 led 2007 13:58
od elizabeth
Jiøí Motyèka píše: ...Chci ještě něco málo k tomuto tématu napsat, už jen z husitské doby, ale na to se musím připravit...
To je dobre, Jiriku, ja o tom, jak uz rikam po "mocte" (matem. po x-te) moc psat nemohu, takze jsem jedno velke oko :shock: a uz se tesim na cteni.

Re: Bekynì v Èechách

Napsal: 05 led 2007 16:45
od acoma
Jiøí Motyèka píše: Zajímavý text o bekyních a jejich původu v Evropě na http://www.rf-hobby.cz/epocha/clanek_fr ... lo=25/2006 a pak v Českýc zemích http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?ex_an ... 23335&id=5 .
Oba články jsou dobré, ten v Epoše mám i doma. Ale co bekyně na počátku 14. století? Ty Husovy mě zas tak nezajímají. :wink: A Eliška Rejčka se měla podílet právě na výslechu bekyně.

Inkvizice v. Hus

Napsal: 16 dub 2007 15:01
od Jiří Motyčka
Zajímavé, srozumitelné a stručné shrnutí dějin inkvice v souvislosti s procesem M. Jana Husa v Kostnici nabízí článek Dr. Aloise Matušky. Článek je zajímavý právě tím, že akcentuje na Husově procesu jeho inkviziční povahu se všemi jejími hlavními atributy a to vč. autodafé...

Velké Losiny

Napsal: 30 bře 2008 11:00
od Jiří Motyčka
Zajímavý článek z pátečních LN nazvaný jeho autorem příznačně "Rozsudky podle příručky" nám připomíná smutné výročí událostí z r. 1678 a dalších let, kdy byly započaty inkviziční procesy na Šumpersku probíhající v režii nechvalně proslulého, bezskrupulózního Bobliga.

Mě však v článku zaujal ještě jeden velice zajímavý údaj, zdánlivě s událostmi ve Velkých Losinách nesouvisijecí, protože se týká min. století. Režisér Otakar Vávra je vnímán především jako režisér husitské trilogie a jiných filmů, kterými dle mnohých "znalců" české kinematografie posluhoval minulému režimu. Je třeba si však v této souvislosti připomenou, že natočil také film Kladivo na čarodějnice, který velice transparentním způsobem odkazoval na politické monstrprocesy z 50. let. A jako takový tento film na dlouhá léta musel zákonitě skončit v trezoru. Tak, jak je to s tím posluhováním?... :wink:

Re: Velké Losiny

Napsal: 30 bře 2008 21:54
od rakpav
Jiøí Motyèka píše:Mě však v článku zaujal ještě jeden velice zajímavý údaj, zdánlivě s událostmi ve Velkých Losinách nesouvisijecí, protože se týká min. století. Režisér Otakar Vávra je vnímán především jako režisér husitské trilogie a jiných filmů, kterými dle mnohých "znalců" české kinematografie posluhoval minulému režimu. Je třeba si však v této souvislosti připomenou, že natočil také film Kladivo na čarodějnice, který velice transparentním způsobem odkazoval na politické monstrprocesy z 50. let. A jako takový tento film na dlouhá léta musel zákonitě skončit v trezoru. Tak, jak je to s tím posluhováním?... :wink:
Přikláněl bych se spíše k tomu, že film měl sloužit k očernění církve a řádů. Podle filmu byli téměř všichni vyšší církevní a řádoví představileté špatní. Pouze jeden prostý kklerik byl trochu pozitivní. A nevím o tom, že by šlo o vysloveně trezorový film. Viděl jsem ho v kině v roce 1986 či 7. Možná někteří herci nebyli před tím právě "in" a "perestrojka" to trochu uvolnila.

Re: Velké Losiny

Napsal: 30 bře 2008 22:36
od Jiří Motyčka
rakpav píše:...Přikláněl bych se spíše k tomu, že film měl sloužit k očernění církve a řádů...
Katolická církev bez ohledu na film se v této šílené honbě za čarodějnicemi očernila sama, že víc už to snad ani nešlo. A to ne snad tím, že byly inkviziční procesy vůbec spuštěny (i když příčina byla malicherná), ale že nedokázala včas zarazit Bobligovo zištné řádění, a to ani poté, co byl odsouzen jejich naprosto nevinný bratr v Kristu, šumperský děkan Lautner...


BTW.
rakpav píše:...Viděl jsem ho v kině v roce 1986 či 7. ...
No perestrojka v Rusku byla v plném proudu, blížil se r. '89, tak se některé filmy začaly z trezozu nenápadně vytahovat. Ale to není vůbec podstatné... :wink:

Re: Velké Losiny

Napsal: 30 bře 2008 23:08
od rakpav
Jiøí Motyèka píše:Katolická církev bez ohledu na film se v této šílené honbě za čarodějnicemi očernila sama, že víc už to snad ani nešlo... že nedokázala včas zarazit Bobligovo zištné řádění...
Bohorovná a do sebe zahleděná církev té doby si spíše neuvědomila dopad jednání některých členů řádů. Pozor, je třeba odlišovat řádové a ostatní kleriky! Vliv biskupů byl na řády velmi volný. A co se týče rychlosti jednání církve ? - pomalost je téměř axiomem! Vždy s mnohými svatořečeními se čekalo i několik set let. I dnes je vidět, že reakce Svatého stolce na současný vývoj společnosti mají téměř vždy výrazný prokluz. Zřejmě je to záměr. Raději se neunáhlit, jsme tu dva tisíce let! Já jsem však ve svém příspěvku chtěl spíše trochu poukázat na to, že takový film a jemu podobná literatura, by pravdivá, ukázuje jezuity jen z jedné strany jednoznačeně negativně, a již nikdy nikdo zřejmě našemu národu nevysvětlí, co mravenčí práce jezuité odvedli na poli vzdělanosti (Balbín a další). Mimo jiné také díky nim jsme patřili k těm vzdělanějším národům v Rakouské monarchii.

Re: Velké Losiny

Napsal: 30 bře 2008 23:15
od Dagmar
rakpav píše: ukázuje jezuity jen z jedné strany jednoznačeně negativně, a již nikdy nikdo zřejmě našemu národu nevysvětlí, co mravenčí práce jezuité odvedli na poli vzdělanosti (Balbín a další). Mimo jiné také díky nim jsme patřili k těm vzdělanějším národům v Rakouské monarchii.
Ano, to máš určitě pravdu. Ale ten okolní svět nebyl jen katolický.

Napsal: 11 dub 2008 21:49
od Bertoldus, frater Templi
Církev to je těžké téma a přetěžké těm věcem rozumět ... Inkvizice, to slovo v latinské podobě je původně "inquisitio" a neznamená nic jiného, než vyšetřování. Teprve postupem doby se začalo dít s užitím útrpného práva. Pak byla tzv. inkvizice biskupské a posléze také papežská. Něco jiného je Espaňa, kde církevní osoby sloužily inkvizici královské, tj státní. Myslím Supremu. Jinak Goyovy příznaky byl skvělý film, by možná ne zcela přesný...

Vznik spanelske Inkvisice

Napsal: 05 zář 2008 16:35
od Bernard Gui
Inkvisice vznikla ve Spanelsku v letech 1479-1483, apredchazelu ji tyto udalosti:
V roce 1474 dosedla na kastilsky trun po smrti bratra Henrika IV. Isabela I, manzelka Ferdinanda, krale sicilskeho, syn dedice aragonskeho krale Jana II roku 1479 Jan II zemrel a panstvi preslo na Ferdinanda Aragonskeho. Tak sjednotil tento par valdu nad Kastilii, Aragonem, a Sicilii a v roce 1492 i spanelsky jih.
Roku 1477 prijel sicilsky inkvisitor Barberis do Sevilly kde se mu dostalo od Isabely a Ferdinanda vysad a pravomoci, abarberis radil manzelum aby zridili ve Spanelsku Inkvisici ktera upevni jejich moc.
Inkvisice byla zrizena pro boj a marrany- novymi krestany. (byvali Zide, chamtivi a bohati)
Dne 1.11.1478 Sixtus IV zmocnil zvlastni bulou Ferdinanda a Isabelu aby zridili Inkvisici, a tak se 2.1. 1481 svaty Tribunal usadil v dominikanskem klastere v Sevile a zahajil cinnost. Zatceni marrani- novy krestane byly dopravovani ze vsech koutu Kastilie kde byli umisteni v klasterech a na hrade v Triane, pak nasledovaly procesy s nimi.
V roce 1480 byll jmenovan do uradu velky inkvisitor Tomaso Torquemada, a 2 inkvisitori dominikani, Miguel Morillo a Juan de San.Martin.
T. Torguemada byl take zpovednikem Isabely a Ferdinanda.
V temz roce vytvoril Ferdinand Aragonsky take Nejvyssi inkvisicni radu pod predsednictvim T.Torquemady, jmenovalo se to "Supremo Tribunal de la Sancta Inquisition" zkracene Suprema. A tim to zacalo.

Napsal: 05 zář 2008 22:01
od Bernard Gui
Co porad mate s tim Bobligem? To byla jen mala figurka.
Co pak takovy Nicolau Eymeric? Ten byl daleko znamejsi. V druhe polovine 14 stoleti byl inkvisitorem v Spanelske Tarragone. Byl to horlivy stoupenec T.Akvinskeho, napsal 37 teologickych traktatu, i inkvisicni prirucku s nazvem Directorum Inquisitorum, v niz byla podrobne popsana ruzna kacirska uceni a udilely se prakticke rady inkvisitorum ohledne patrani a vyslechu.
Ale uz v roce 1245 poskytl Innocenc IV inkvisitorum pravo odpoustet si navzajem, a podle tehdejsiho cirkevniho prava hrozilo kazdemu kdo zabranoval cinnosti Inkvisice vyobcovani z cirkve, tedu exkomunikace.
To vse povysovalo inkvisitory nad biskupy, a take papez oslovoval biskupa muj bratre, ale inkvisitora muj synu.
Ja se sam zabyvam hodne praklady autora Bernarda Gui, ktery zil v letech 1261-1331, byl generalnim inkvisitorem v meste Toulouse- ve Francii,
byl teoretikem Inkvisice autor prirucek, napr." Manuel de L;Inquisiteur", posledne byla vydana v Parizi v r 1926. V teto prirucce Gui ucil vest vyslech.

Vyslech zacal tim ze obzalovany musel slozit pod prisahou slib ze se podridi cirkvi a odpovi na vsechny dane otazky, a podbobi se trestu jaky mu bude ulozen.
Inkvisitr kladl desitky velmi rozmanitych otazek, aby zmatl vyslychaneho, ktery pak z leknuti zacal rikat protichudne veci, a priznal se k malym hrichum aprestupkum. napr. k nevere, ze nezachovaval obrady..potom se ale mohl priznat tez z leknuti k jinym a zavaznejsim prestupkum.
Umet vest vyslech bylo povazovano za hlavni prednost inkvisitora. Postupne se pak ukazalo byt nutne sestavit podrobny navod, kde byly shrnuty zkusenosti inkvisitoru a uvedeny obmeny vyslechu stoupencu ruznych sekt. Gui uvedl ze nelze jednou provzdy sestavit urcite schema vyslechu- nebot kaciri by si zvykli a snadno se vyhnuli otazkam inkvisitoru a ruznym leckam.'

Hrozby vystridalo dobre zachazeni, vezne premistovali z cely do pekneho pokoje, dobre ho krmili, jednali s nim laskave v domeni ze se prizna a smizri se s ucenim cirkve.....Inkvisice mela mnoho humannich prostedku ke zlomeni odporu obzalovanych.

Boblig

Napsal: 05 zář 2008 22:15
od Jiří Motyčka
Bernard Gui píše:Co porad mate s tim Bobligem? To byla jen mala figurka...
...ale taky pěknej šmejd. A navíc "náš"... :(

Napsal: 05 zář 2008 22:29
od Bernard Gui
Boblig opravdu neni moc znamy, a navic pusobil i kratkou dobu. Napr, oprodi Torquemadovi, ktery pusobil 18let, od roku 1480-1488. A navic byl Torquemada take teoretikem. pod jeho vedenim byl sestaven kodex Inkvisice sestavajici z 28 clanku. Na jeho zhotoveni se podilel i Ferdinand Aragonsky a Isabela Kastilska. V tomto dokumentu z roku 1484 byly shrnuty smernice papezske kurie o pronasledovani kaciru a zkusenostmi tribunalu ve Spanelsku i jinde. Hlavni poucku Torquemadova kodexu se tykaly tohe ze, Inkvisice je tajny soud, prvni a posledni instance zkoumajici zalezistosti kaciru. Jeji usneseni jsou konecna anepiodlehaji revisi. Osoby jez Inkvisice obvini z kacirstvi a neuznaji svou vinu, budou exkomunikovani a predani svetske moci. Obvineny se muze zachtranit jen kdyz se smiri s cirkvi apodrobi tribunalu. Kodex udilel inkvisitorum neomezenou pravomoc, ze svych cinu se zpovidali jen generalnimu inkvisitorovi.
Torquemada mel na svedomi okolo 4000-5000 popravenych.

ještì Boblig

Napsal: 05 zář 2008 22:37
od Jiří Motyčka
Bernard Gui píše:...Torquemada mel na svedomi okolo 4000-5000 popravenych.
:shock: Tyjo, kam se na něj Boblig hrabe. :-k Torquemada už byl opravdu masový vrah. A nejsou ta čísla nadnesená? Já jsem totiž k číslům s víc jak 2 nulami skeptický a navíc ještě k tomu ten rozptyl 1000 ... :roll:

Aniž bych to chtěl nějak zlehčovat... :|

Napsal: 05 zář 2008 22:48
od Bernard Gui
Boblig byl jen velky fanatik, ale on vice mene zacinal s tim ze daval upalovat babky s biskupskuym pozehnanim- to bylo jeste OK. On pak ale se utkal s dekanem v Sumperku Lauthnerem, a trvalo mu leta az se mu podarilo tohoto vaznejsiho protivnika dosta pred soud a na hranici v Mohelnici.
Nakonec ten vas "Bobik" zpychl a zrejme soudil ze jeho podil na zkonfiskovanem majetku obeti nebyl dostatecny, a tak se jeho obetmi staly zeny ze Sumperka- ato byl konec jeho kariery.
Vim ze v Cr se dosud nenasel historik ktery by tento material vedecky zpracobal- alespon o nem nevim. Boblig byl zpocatku jen fanatik a pak se stal hrabivym.

?

Napsal: 05 zář 2008 22:51
od Jiří Motyčka
O.K., ale neodpověděl jsi mi na tohle:
Torquemada už byl opravdu masový vrah. A nejsou ta čísla nadnesená? Já jsem totiž k číslům s víc jak 2 nulami skeptický a navíc ještě k tomu ten rozptyl 1000 ...