Fórum zájemců o historii

Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
Právě je 25 lis 2020 08:49

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 184 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: ještì u Jana...
PříspěvekNapsal: 13 lis 2008 11:11 
Offline
Král
Uživatelský avatar

Registrován: 29 čer 2006 19:29
Příspěvky: 1898
Bydliště: Budíkov
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Ježek píše:
...pøidám Jana:
"... pøichází hodina, že ten, kdo vás zabije, bude se domnívat, že tím uctívá Boha." (J 16, 2)
Pøesto myslím, že by nebylo od vìci doplnit ještì hned následující, tøetí verš, takže celý biblický citát pak vypadá takto:

"... pøichází hodina, že ten, kdo vás zabije, bude se domnívat, že tím uctívá Boha. To s vámi budou èinit, protože nepoznali Otce ani mne." (J 16, 2-3)

_________________
Obrázek Nepřátel se nelekejte a na množství nehleďte !


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 27 lis 2008 09:47, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 02 pro 2008 23:40 
Offline
Paní
Uživatelský avatar

Registrován: 26 zář 2008 20:00
Příspěvky: 366
Bydliště: 1 km od Prahy
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Bernard Gui píše:
Jeste k tomu Inocenci III. Uz drive on vyuzival tresty vuci duchovenstvu, avsak k zniceni herezi dosavadni trestni cirkevni pravo ani vuci duchovenstvu ani ostatnim nedostacovalo. A tak to Inonenc III zmenil kdyz dokazal vyuzit i v Cirkvi uzivane zasady ze vinik muze byt potrestan na zaklade udani. Tedy "per denuntiationem". Do pocatku 13 stoleti biskup na zaklade udani ulozil vinikovi pokani, aniz s nim zavadel trestni rizeni. Inocenc III vsak soudni jednani na zaklade denunciace zmenil a udani mohlo v pripade zavazne hereze vest k procesu na zaklade podani obzaloby- tedy " per accusationem", nebo k v te dobe zcela novemu soudnimu procesu- inkvisicnimu soudu.
Tedy od IV lateranskeho koncilu mohla Cirkev zahajit soudni proces ze 3 podnetu:
- per accusationem- na zaklade obzaloby vinika.
- per denuntiationem- na zaklade udani.
-per inquisitionem- na zaklade vyhledani vinika.

Mì by tedy zajímalo, jak "zlepšení" vypadalo v praxi ?

_________________
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 02 pro 2008 23:49 
Offline
Pán

Registrován: 05 zář 2008 14:30
Příspěvky: 299
Bydliště: Kuusamo- Finland
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Bylo tak rychleji vymyceno kacirstvi- coz bylo hlavnim ucelem techto soudu. Vsichni museli od teto doby podporovat inkvisicni soudy, a to se vztahovalo jak na duchovni tak na svetske osoby, bylo vseobecnou povinnosti heretika nahlasit.

_________________
EXURGE DOMINE ET JUDICA CAUSAM TUAM. PSALM. 73+


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 02 pro 2008 23:53 
Offline
Paní
Uživatelský avatar

Registrován: 26 zář 2008 20:00
Příspěvky: 366
Bydliště: 1 km od Prahy
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
AHA, takže udáváníèko ve velkém a ještì posvìcené. Takový pokrok.... #-o

_________________
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 02 pro 2008 23:56 
Offline
Pán

Registrován: 05 zář 2008 14:30
Příspěvky: 299
Bydliště: Kuusamo- Finland
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
To nee. Soudy, aby dukladne znicily herezi, mely zkoumat zda se spravne vykladaji papezska dogmata, zda vse odpovida krestanskemu uceni a tedy posoudit jestli jde o skutecnou herezi.

_________________
EXURGE DOMINE ET JUDICA CAUSAM TUAM. PSALM. 73+


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Bernardus Guidonis
PříspěvekNapsal: 03 pro 2008 09:36 
Offline
Vévoda
Uživatelský avatar

Registrován: 18 kvě 2007 08:49
Příspěvky: 690
Bydliště: Polonia
Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time
Bernard Gui píše:
To nee. Soudy, aby dukladne znicily herezi, mely zkoumat zda se spravne vykladaji papezska dogmata, zda vse odpovida krestanskemu uceni a tedy posoudit jestli jde o skutecnou herezi.

Bernard Gui (Bernardus Guidonis), ve svem dile Practica Inquisitionis Heretice Pravitatis pise, ze zaznamy z vyslechu byly castecne prizpusobovane prijatym a priori predpokladum, ze kterych vychazeli inkvizitori pri vysetrovani jednotlivych pripadu.
Spravedlnost inkvizicnich soudu byla tedy dost problematicka. ;)
Dobre, ze aspon Bernard Gui si uvedomoval, ze nic na tom svete neni dokonale ... Vanitas vanitatum et omnia vanitas. :( :D


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bernardus Guidonis
PříspěvekNapsal: 30 pro 2008 22:29 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 18 srp 2006 23:38
Příspěvky: 1401
Has thanked: 0 time
Been thanked: 4 times
jur píše:
Dobre, ze aspon Bernard Gui si uvedomoval, ze nic na tom svete neni dokonale ... Vanitas vanitatum et omnia vanitas. :( :D


"Co do postupu øízení, je nutno si pamatovat, že metoda každého postupu je urèována jeho cílem. Cílem úøadu inkvizice je znièení kacíøství, toto nemùže být znièeno, dokud nejsou znièeni kacíøi. Nadto, tito nemohou být znièeni, dokud nejsou znièeni ti, kdo je pøijímají, jejich ochránci a zastánci... kacíøi mohou být znièeni dvojím zpùsobem: za prvé, když se obrátí od kacíøství k pravé katolické víøe, podle Pøísloví 12,7: Obra bezbožné, a oni takoví nebudou, za druhé, když jsou odevzdáni svìtské soudní moci k tìlesnému spálení." Bernard Gui, inkvizitor

_________________
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 23 led 2009 23:30 
Offline
Pán

Registrován: 05 zář 2008 14:30
Příspěvky: 299
Bydliště: Kuusamo- Finland
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Podivejte se na toto, snazim se psat jen o historii od teto chvile. Tak mne prosim nezavrhujte, mne jde o pravdu v historii o kterou se tak dlouho zajimam.
http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm

_________________
EXURGE DOMINE ET JUDICA CAUSAM TUAM. PSALM. 73+


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 24 led 2009 15:07 
Offline
Vévoda
Uživatelský avatar

Registrován: 05 led 2009 22:04
Příspěvky: 851
Bydliště: Anglicko
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0 time
Bernard Gui píše:
Podivejte se na toto, snazim se psat jen o historii od teto chvile. Tak mne prosim nezavrhujte, mne jde o pravdu v historii o kterou se tak dlouho zajimam.
http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm


...Škoda, že ten web je v španielčine. :cry: Keby bol aspoň v english...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 10 dub 2009 02:16 
Offline
Král
Uživatelský avatar

Registrován: 24 srp 2008 11:16
Příspěvky: 1661
Bydliště: Jičín
Has thanked: 0 time
Been thanked: 17 times
Moderní doba nachází největší hodnotu v lidském životě, v konkrétní individualitě s vlastním narozením a smrtí, v individualitě, která se nedá opakovat, jejíž případné zničení je definitivní.
Starší doba ale nacházela hlavní hodnotu v širším měřítku, v lidském celku, jehož byl člověk pouhou součástí a kterému byl povinen obětovat své individuálno. Celek byl hlavní jednotkou, ale složený z lidských individualit, které v případě svévolného fungování mohly celek rozleptat, v extrému uvést do anarchie a zničit. Jako obrana fungovalo odstraňování odlišných lidí a názorů, sem bych zahrnul i inkvizici.
V pohanské společnosti představoval základní prvek identity rod. Asi jako je kmen stromu, tak člověk byl jednou větví v koruně (tak se taky kreslily šlechtické rodokmeny, kresba stromu a lidská jména ve větvích). Větev uschne, umře, spadne, ale strom žije dál, stejně jako rod. Kořeny rodu tkví v bájném předkovi, nejlépe božského původu, který je předmětem uctívání skrz generacemi. Cílem přítomného života je pak udržení chodu rodu, který je dán a jednotlivec ho nemá svévolně narušovat. Konkrétně třeba tradice přebírání přátelství nebo nepřátelství vůči jiným rodům. Tradici zachytil např. římský letopisec Tacitus u Germánů, u nás se doteď někde spolu nebaví cikánské děti ve školách, protože jejich rodiče se spolu taky nebaví apod. Za zabití člena rodu se sluší oplatit zabitím člena nepřátel, nemusí to zdaleka být konkrétní viník, ale jakýkoli člen, nepřítelem je přece celý rod, na konkrétním jednotlivci nezíleží... Když se přece jen naváže bližší vztah mezi členy nepřátelských rodů, vznikají dramata a tragédie ve stylu Romea a Julie. Jednotlivec má sloužit bez otázek celku, nemá se zaobírat tím, jestli jeho celek náhodou není tím, kdo ve stálém sporu nese vinu. Tolik k hodnotě lidského života skrz staletí.
Tolerance vůči jinověrcům se prosazovala dost pomalu. Pohanské společnosti byly tolerantní vůči sobě navzájem, nikomu nevnucovaly svou víru, ale dovnitř byly ohledně náboženství nekompromisní. Proč – vezmu příklad mýtu a rituálu založení světa. Mýtus o založení lidé každoročně v rituálu opakují, aby znovuzaložili svůj svět. Jakmile se vyskytne člen rodu nebo kmene, který to odmítne, naruší boží přízeň a společnost se může zhroutit (a když takový svatý Vojtěch přijde k Prusům a začne jejich náboženskou praxi narušovat, skončí mučednicky..).
Stojí za to pátrat, do jaké míry vnímala křesťanská společnost výskyt heretiků podobně jako pohané jinověrce nebo misionáře. Jestliže Bůh bude soudit společnost jako celek, ne jako jednotlivce, pak společnost prosáklá herezí je odsouzena k zániku..., a s tím se svezou i normální lidi. Při výskytu hereze může církev vyhlásit nad daným územím interdikt, který dává do klatby celé území včetně normálních lidí. Platí zde zákazy církevních obřadů včetně pohřbívání do svěcené půdy, takže duše zemřelého nemá nárok jít do ráje... Nesoudí totiž jeho samého, ale jeho celek.
Le Goff taky vnímá křesťanskou společnost jako celek – ty klasické tři řády, pracující, bojovníci a duchovní, tvoří jeden celek nejen ekonomicky, že pracující vyrábí přebytky pro ozbrojence, kteří je chrání, ale i duchovně. Kněží zajišťují mše a další rituály, ale už samotná existence církevních řádů znamená, že tato část celku žije dokonalý život...za ostatní...! Myslel jsem doposud, že mnich vnímal zbytek lidí jako hříšné, pomalu předurčené k zániku, protože ti neměli tolik možností, jak se přiblížit k Bohu (četbou, meditací, vedením nadřízeného..), no asi jsem mnichům křivdil...
Když to shrnu – máme společnost jako organismus z několika částí, těla, rukou a hlavy. Když tělo přestane pracovat, pojdou hlava i ruce hlady. Když se ruce přestanou bránit, ubije celý organismus nepřítel, když hlava přestane myslet, celý organismus zahyne v chaosu. Kde nefunguje jedna část organismu nebo společnosti, nefunguje ani celek - proto takévé lpění na zaběhaném řádu, proto inkvizice..
***
Heretické myšlení se odvrací od církve do svého nitra, k osobnímu vztahu s Bohem. Kolektivní identita zde ustupuje, zdůrazňuje se vlastní snaha a odpovědnost, víra oproti rituálu. Tím se ustupuje i od ideje Posledního soudu ve formě pozemské katastrofy, kde se budou svářit pekelné a andělské mocnosti mezi otevřenými hroby, ze kterých povstanou mrtví. Namísto toho se poslední soud týká každé lidské duše, časově bezprostředně po její smrti, nečeká se na druhý příchod Krista, aby třídil duše po své pravici a levici. Naději na spásu má každý dobrý člověk, ne jen ten, který je členem toho jediného správného společenství. Víra v zatracení všech lidí mimo vlastní celek ve formě pozemského Posledního soudu, toho prorokovaného konce světa, který číhá za dveřmi, zůstává v našich končinách už jen doménou fanatických náboženských sekt.
***
Slepou vírou vyniká v dnešním světě islám než křesťanství. Původce sebevražedného atentátu si slibuje místo v ráji, to je známý fakt, ale podle mě tu působí ještě to kolektivní vědomí, že konkrétní lidský život nemá zas takovou hodnotu. Hlavní je rod, který žije dál, a který žije i z pochybné slávy, že jeden jeho člen už je v ráji (a zřejmě se tam přimlouvá za zbylé členy svéhjo celku)... Muslimské matky, které pošlou syna na sebevražený útok a do televizních kamer s hrdostí vystavují jeho foto, jsou úplně jinde než matka, která je schopna obětovat vlastní život, jen aby své dítě zachránila před újmou (platí v lidských i zvířecích společnostech..).


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 10 dub 2009 06:19 
Offline
Vévoda
Uživatelský avatar

Registrován: 05 led 2009 22:04
Příspěvky: 851
Bydliště: Anglicko
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0 time
Momentálne čítam knihu od Ruggera Marina : Kryštof Kolombus, poslední z templářu. Som pri kapitole č 5., a ak má čitateľ dosť široké základy a neuniká kontext , je to výborná kniha. Je písaná skôr štýlom eseje, to preto je ten kontext tak potrebný. Potvrdzuje medzi iným (aj môj) názor že stredoveká (iba?) cirkev bola rozdelená minimálne od dôb prvej krížovej výpravy. Jedna časť bola mystikmi, boli značne tolerantní k inovercom, a to tak k heretikom ako aj islamu a judaizmu. Najskôr by sme ich mohli nazvať "intelektuálmi", ktorý hľadali zmysel učenia J.C. Sem patrili cisterciáni, samozrejme všetky rytierske rády, františkáni neskôr aj časť dominikánov. O rytierskych rádoch Marino poznamenáva, že aj keď sa z času na čas menili ich názvy, templári, johaniti vždy to boli tí istí....
Druhý prúd kresťanstva, bol netolarentný a rigidný. Skôr ako o odkaz J.C. im zrejme ide o jeho dedičstvo.("Čítaj Bibliu, ale nerozmýšľaj nad ňou !..."). Je evidentné, že inkvizícia patrila k tomuto prúdu.
Treťou vetvou boli preláti, ktorí v cirkvi ako takej, videli iba možnosť kariéry a uplatnenia, preto sa bez akýchkoľvek ideologických predsudkov pridávali k tým, kto dal viac. (Trebárs rytierske rády, hlavne tie staršie, templári i johaniti sa k Rímu správali navlas rovnako - bez škrupúľ podplácali, keď bolo treba... Tiež, aj keď boli podriadení pápežovi, boli Svätému otcovi občas bližšie, občas hm..."ďalej".)
Je zrejmé, že tieto skupiny sa ale tiahli naprieč rôznymi rádmi, (hlavne čisto mnížskymi) a že tieto spolu bojovali o moc so striedavými úspechmi. Trebárs je celkom možné, že za procesom s templármi ani nestál tak sám Filip IV, ako inkvizícia, ktorá cez Filipa dokázala vyšachovať pápeža, ktorý bol pôvodne v inom prúde ako oni. ( V procese hral dôležitú úlohu spovedník Filipa IV, generálny inkvizítor Francúzka, dominikán Guillame de Paris. Je zároveň pochopiteľné aj to prečo neboli templári obvinení zo svojej "skutočnej" herézy, ale z bežných nezmyslov, z akých sa kaciri vtedy obviňovali...)
Ináč s Ingolfovým príspevkom súhlasím,a vnútorné rozdelenie cirkvi sa vo vzťahu k heretikom mimo nej prejavovalo skôr výnimočne ( umožnenie úteku - zrejme dôležitých - katarov počas albigenskej výpravy prostredníctvom templárov i johanitov, umožnenie úniku židovského učenca Maimoidesa pred inkvizíciou španielskym "templárskym" panovníkom Jakubom "dobyvateľom" Aragónskym.... A možno sem patrí aj zmierilvý až povzbudivý postoj predstaveného rádu augustiánov Johannesa von Staupitz k Lutherovi . Staupitz napriek podpore Luthera zostal katolíkom, a postupoval aj v cirkevnej kariére....)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 30 pro 2009 17:20 
Offline
Pán

Registrován: 05 zář 2008 14:30
Příspěvky: 299
Bydliště: Kuusamo- Finland
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Ja sem jiz nechodim, neb jsem se od mnoho uzivatel tohoto fora dockal velmi silnych reakci,a tak si pisi na svuj blog, ktery jsem doplnit. Pisi pod nickem Hernandez.
http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
Kdyz tak se podivejte. Rad bych na vase forum prispival opet, ale je mi velmi lito, jak mne nekteri pisatele napadali.

_________________
EXURGE DOMINE ET JUDICA CAUSAM TUAM. PSALM. 73+


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 30 pro 2009 18:31 
Offline
Kníže

Registrován: 06 říj 2009 07:41
Příspěvky: 430
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Invizice existuje i v dnešní době.Např.je Vatikánem veden a neustále doplnován index knih ja vychází a jsou nějak nebezpečné svými myšlenkamy církvi.Co třeba exorcisti,kteří mají speciální magické školení.Co založení Opus Deiajiné.Jsou to přímo pekelné vynálezi současné Inkvizice.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 30 pro 2009 19:04 
Offline
Pán

Registrován: 22 bře 2009 10:41
Příspěvky: 210
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
thovtt píše:
Invizice existuje i v dnešní době.Např.je Vatikánem veden a neustále doplnován index knih ja vychází a jsou nějak nebezpečné svými myšlenkamy církvi.Co třeba exorcisti,kteří mají speciální magické školení.Co založení Opus Deiajiné.Jsou to přímo pekelné vynálezi současné Inkvizice.


Stačí si najít životopis součastného papeže, možná budeš překvapen jakou funkci zastával – byl nejvyšším inkvizitorem. :think:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 30 pro 2009 19:16 
Offline
Pán

Registrován: 05 zář 2008 14:30
Příspěvky: 299
Bydliště: Kuusamo- Finland
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Soucastny papez, Ratzinger byl prefektem Kongregace pro doktrinu viry, tedy Congregario per doctrina fidei, coz bylo az do roku 1962 Svate Officium. V roce 1962-65 pri II.VaT. koncilu bylo Sv. Officium prejmenovano,ale existuje i nyni.
Co se tyka toho Opus Dei, tak ja sam jsem studoval na Pontifica Universita della Santa Croce, v Rime, ktera patri prave Opus Dei,a od roku 2001 ziji ve Finsku.
Stranky university jsou zde:http://www.pucs.it/
Ac jsem puvodem z Cech, tak z CR jsem pryc 21 let od roku
Cirkevni histori se zabyvam velmi dlouho,a sem jsem prave psal mnoho prispevku na tema Svate Inkvisice- ale odmlcel jsem se, neb mnoho pisatelu - ateistu, mi velmi spilalo.
Ano, S´vate Officium existuje i nyni, jen v jine podobe. Zdravi Gui

_________________
EXURGE DOMINE ET JUDICA CAUSAM TUAM. PSALM. 73+


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 30 pro 2009 19:32 
Offline
Vévoda

Registrován: 29 kvě 2008 18:40
Příspěvky: 825
Bydliště: no pøece u nás doma
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Bernard Gui píše:
Cirkevni histori se zabyvam velmi dlouho,a sem jsem prave psal mnoho prispevku na tema Svate Inkvisice- ale odmlcel jsem se, neb mnoho pisatelu - ateistu, mi velmi spilalo.
Ano, S´vate Officium existuje i nyni, jen v jine podobe. Zdravi Gui

To bych neřekl, jediný oficiální ateista je tu ježek a ten Ti mám pocit nespílal.
No a měl bys taky dodat, čím sis ono spílání od mnoha pisatelů tehdy vysloužil. :think:

Ano, kardinál Ratzinger, dnes papež, byl moderním inkvizitorem. Bývalý papež Wojtyla ho měl na špinavou práci.
On byl ten hodný strejda a Ratzinger ten zlý.

_________________
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 30 pro 2009 20:08 
Offline
Pán

Registrován: 22 bře 2009 10:41
Příspěvky: 210
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Bernard Gui píše:
Ano, S´vate Officium existuje i nyni, jen v jine podobe. Zdravi Gui

V jaké podobě?


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 30 pro 2009 22:24 
Offline
Pán

Registrován: 05 zář 2008 14:30
Příspěvky: 299
Bydliště: Kuusamo- Finland
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
O soucastne Congregatio per doctrina fidei jsem uz zde psal, kdyz tak si to najdete.
Dobre, ja se sem teda vratim a opozdene Vam preji hezke Vanoce,a stastny novy rok.
U mne se toho tez mnoho zmenilo a jiz od dubna ziji v mestecku Siilinjärvi u Kuopia, z toho uplneho severu jsem se stehoval.
Ale vratme se opet k historii. Trochu jsem i cestoval po Evrope a shanel materialy,a studoval v archivech.
Ale vratim se ke svemu oblibenemu vzoru, Bernardu Gui, ktery napsal v Languedocu roku 1323 prirucku Practica Inquisitionis haereticae pravitatis. Je to opravdova summa postupu, ktera je rozdelena do 5 casti.
Prvni 2 predstavuji rozsahlou sbirku listin, ktere musel Inkvisitor vystavovat, treti obsahuje prubeh jednoho velkeho sermons generales, behem nich usvedceni heretikove vyslechli sve rozsudky, a ctvrta cast pojednava o pravomocich Inkvisitoru, ale velmi zajimava je pata cast. Gui poznamenava ze ruzne typy herezi, vedeni vyslechu,a rozebira 6 druhu herezi, tedy: katarstvi, valdenske, pseudoapostoly, beguiny, zidy a carodejniky.

Jeden z nerozsahleksich pododdilu, " De Inquisitione haereticorum", pojednava prave o valdenskych.
Nebot prave valdensti se dovedli velmi vykrucovat a pretvaret.
Gui uvadi nekolik ukazkovych rozhovoru s nimi, nebot si vsiml ze mnozi casto predstraji nevedomost a tvrdi o sobe ze jsou prostymi lidmi.
Nekteri se pokouseli vzbudit soucit a rikali. " Pane, jestlize jsem v necem pochybil, rad podstoupim trest, jen mne pomozte se ocistit od hanby".

Vrcholem podobnych sbirek k metodam vyslechu bylo i Directorum Inquisitorum od Nicolau Eymericka, napsane koncem 14. stoleti,a i Eymerick popisuje jak se heretikove snazi skryt svou viru.
Popisoval i chovani heretiku.
Ale mozna jsem uz o tom zde psal...

_________________
EXURGE DOMINE ET JUDICA CAUSAM TUAM. PSALM. 73+


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 31 pro 2009 10:59 
Offline
Pán

Registrován: 22 bře 2009 10:41
Příspěvky: 210
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
byl nějaký invizitor prohlášen za svatého?


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Inkvizice ve středověku
PříspěvekNapsal: 31 pro 2009 11:44 
Offline
Pán

Registrován: 05 zář 2008 14:30
Příspěvky: 299
Bydliště: Kuusamo- Finland
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Tech bylo mnoho. Napr. sv. Petr-mucednik z Verony,( 1206-1252) ci Sv. Pius V.(1504-1572) ktery byl generalnim Inkvisitorem v Rime,a pak byl papezem.
Myslim ze uz jsem o nich zde psal. Podivejte se na forum, pod ty me hrdiny streedoveku.
Dale byl prohlasen za svateho Sv. Petr Arbuez.

Sv. Pius V. (Antonio Ghislieri) je dodnes patronem Kongregace pro nauku viry.
Podivejte se pod forum- tak tam jsem o nich psal jako o mych nejoblibenejsich hrdinech stredoveku.

_________________
EXURGE DOMINE ET JUDICA CAUSAM TUAM. PSALM. 73+


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 184 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz