Stránka 1 z 10

Inkvizice ve středověku

Napsal: 08 pro 2006 10:36
od elizabeth
Otvírám diskusi na toto téma, protože stále doufám, že se mi povedede o této neblahé "instituci" zjistit, co nejvíce a to nejen k případu účasti královny Richenzy na inkvizičních výsleších. Knihy bohužel doma k této problematice nemám žádné. Nikdy mi k oblasti českého středověku, o kterou se enormě zajímám- asi jedno století - (cca pol 13. století do poloviny 14. století), nepřipadalo nijak zvláš? důležité. Jenže jsem se mýlila, nebo? inkvizice v čechách byla zavedena již za Přemysla Otakara II., roku 1257. Se zavedením inkvizice v čechách měla papežská kurie velké potíže, protože právě v době jejího vzniku nebyly vztahy kurie k českému králi zrovna nejlepší... ( Přemysl Otakar I.). Na počátku 14. století v Praze uhořelo na hranici 14 „kacířů", valdenských, katarů, pikartů a bekyň. Pražský biskup Jan z Dražic měl pro svůj málo radikální postup velké potíže, což mu slouží ke cti. Na konci 14. století obsazoval inkvizitorský úřad pražský arcibiskup. Jeho tribunál měl své sídlo u kostela svatého Jana na Zábradlí na pražském Starém Městě, ale o jeho členech se nám zachovaly pouze zprávy týkající se spíš jejich finančních požadavků než jejich horlivosti v pronásledování kacířů. Tato inkvizice vzala za své v bouři husitského revolučního hnutí. Sotva mohla přežít skutečnost, že Mistr Jan Hus byl v Kostnici zrádně vydán kardinálům a uvržen do vězení inkvizice v dominikánském klášteře. Na zprávy, že Hus odjel na kostnický koncil, reagovali jeho protivníci (např. Štěpán z Dolan) radostným konstatováním, že "již brzy husu upekou". Hned třetí den po Husově uvěznění zřídil koncil zvláštní komisi pro stíhání kacířství, zejména husitského, a 4. prosince 1414 jmenoval papež Jan XXIII. (později sesazený, jehož nechvalnou památku se církev snažila ve 20. století definitivně smazat pontifikátem jeho jmenovce) vyšetřovací komisi proti Husovi. 7. června 1415 se projevil Hus jako "kacíř", když ostře kritizoval inkvizici - zařízení, které bylo hlavním sloupem církevního systému. Útok na kterékoli církevní dogma nebyl považován za tak nebezpečný jako útok na právo církve popravit každého, kdo se proti ní vzepřel. Nic tedy nemohlo pobouřit koncil víc než Husovy výroky o údajném právu církve na upalování kacířů. Ve spise „O církvi“ Hus napsal, že i pro papeže platí příkaz evangelia, aby bloudícího vlídně pokáral, popř. se ho vystříhal, ale nezabíjel. "Věru podobni jsou takoví knížatům kněžským, farizeům a zákoníkům, kteří odevzdali Krista Pilátovi se slovy: Nám nesluší nikoho zabíjet. Ano, větší to jsou vražedníci než Pilát, nebo? Kristus praví: Kdo ti mne odevzdal, má větší hřích..." Smělé přiznání k tomuto výroku zpečetilo podle F. M. Bartoše (čechy v době Husově 1378 1415, Praha 1947, str. 425) Husův osud. To, že roku 1415 byl jakýkoli útok na inkvizici nepřípustný, mělo ovšem i čistě mocenské důvody. Počátkem roku 1414 byl v Anglii potlačen pokus o povstání, které připravovali lolardi, stoupenci Viklefovi. Jejich hlavou byl Sir John Oldcastle, zvaný lord Cobham, jenž si dopisoval s českými husity. Ve Francii zase v bouři občanské války roku 1413 ovládli krátce Paříž "kabošovci" (cabochiens) proti patriciátu a jeho spojencům, např. prelátovi Gersonovi. Je div, že francouzští kardinálové Gerson a d'Ailly, anglický Robert Hallam, biskup ze Salisbury i diplomat doktor John Stokes žádali od začátku Husův život? Pro ně byl Hus nejenom velký kacíř, ale také obhájce a spojenec hnutí "chátry", "lůzy", kterého je nutno zničit. Vzhledem ktomu, že o tomto tématu vím z hlavy dost málo použila jsem doslovných citací a přikládám ještě linky na některé informace:
http://www.mravenec.cz/henry/File-hist/Carodejnice.RTF
http://www.eridanus.cz/clovek/veda/filo ... i/krestans ...
https://phil.muni.cz/fil/scf/komplet/richar.html
http://www.david-zbiral.cz/Bibliogr.htm
http://www.medy.cz/kristek/dejiny-ceskych-zemi-I.doc
http://www.medy.cz/kristek/clanky-o-husitstvi.rtf
http://www.tf.jcu.cz/cz_lmenu/katedry/cirk_dejin/
http://www.techartis.cz/Anna/Historie2.htm
http://www.mravenec.cz/henry/File-hist/ ... ovekII.rtf, atd.
stačí dát do vyhledávače Jan IV. z Dražic nebo inkvizice. Jedná se mi zejména o 13. a 14. století, ale nevyhýbám se ani širším souvislostem. Většinou sice budu jen číst vaši diskusi, ale snad se dokážu i zapojit. ;)

Inkvizice

Napsal: 08 pro 2006 11:39
od Jiří Motyčka
Bety, velice, převelice zajímavé téma. Díky za něj!
elizabeth píše:…Tato inkvizice vzala za své v bouři husitského revolučního hnutí. …
Ano, zcela nepochybně. A to s takovou razancí, jako nikdy před tím. Ale pozor! I za husitských válek plály hranice s „kacíři“ i kacíři. A tyto hranice zapalovali nejen katolíci, ale bohužel i husité, kteří tuto „libůstku“ dovedli k dokonalosti. Nešt'astníka zaživa zatloukli do řádně vysmoleného sudu z obou stran a ten pak zapálili. Například…

V této souvislosti také nemohu souhlasit s názory pana Kristka, nebot' na hony zavánějí neobjektivností pohledu na husitskou éru. Bez ohledu na to, kdo si začal, nelze ani husitské zločiny proti lidskosti omlouvat. Také odsouzení prof. Čorneje jako „pseudohistorika“ od pana Kristka, ve mne vzbuzuje mírně řečeno skepsi a tímto hodnocením svoje články deklasoval na úroveň ahistoricky nevěrohodných, potažmo amatérských v negativním smyslu slova. Odsouzením Čorneje se nebetyčně zkompromitoval. Nepopírám však, že některé jeho neotřelé a svérázné postřehy jsou zajímavé…

Napsal: 08 pro 2006 14:08
od elizabeth
Musim se, Jiriku,priznat, ze tady to jiz opravdu nedokazu posoudit. Budu tise sedet jako pena a snazit se od vas necemu priucit. A doufam, ze se najdou diskuteri, protoze ja jak jsem predeslala, budu tema pouze sledovat, maximalne "moderovat", jelikoz na to abych mohla diskutovat musim nejprve tema nastudovat. Vzhledem k tomu, ze potrebuji neco specializovaneho, vas rovnez prosim o pomoc pri hledani studijnich materialu.

Napsal: 08 pro 2006 19:49
od acoma
Taky jsem hledala, co se týče Koldy z Koldic, tak všude narážím spíše na povídání o něm a abatyši Kunhutě a jejím pasionálu. Ovšem u Hartmana z Plzně jsem byla trošku úspěšnější a vyšťárala historku s Rejčkou.

dle "ptáèka" Spìváèka

Napsal: 08 pro 2006 20:37
od acoma
V r. 1315 dal biskup Jan IV. z Dražic souhlas ke zřízení stálého inkvizičního soudu, aby dal průchod nátlaku z Avignonu. V r. 1318 bylo upáleno na hranici 14 údajných kacířů a biskup se postavil proti tvrdému inkvizitorů, zbylé živé obžalované dal propustit a inkvizitory sesadit. čehož využil bývalý litoměřický probošt Jindřich ze Sch"onburgu a přímo u papežské kurie vše žaloval. Že biskup z Dražic podporuje a ochraňuje kacíře atd. Papež Jan XXII. bulou z 1.4.1318 vyzval opaty z klášterů v Kamenci av Oseku a faráře z kostela v Jaroměři, aby biskupa z Dražic odvolali z biskupského úřadu a obeslali jej k papežskému soudu do Avignonu. A tak se chudák Jan IV. z Dražic vydal 14 dní po domažlickém sněmu, 9.5.1318, do Avignonu a vrátil se až za dlouhých 11 let.
Načež následovala série tří dalších papežských bul, ve kterých Jan XXII. ustanovoval nové inkvizitory (mimo jiné Koldu z Koldic a Hartmana z Plzně), biskupům nařizoval, aby byli s inkvizitory v součinnosti a totéž požadoval po krakovském vévodovi, městech Praze a Olomouci i dalších městech, hradech a také Janovi Lucemburském atd. :evil:

Hoffman

Napsal: 08 pro 2006 21:03
od acoma
Hoffman uvádí, že valdenští se u nás vyskytovali již od druhé poloviny 13. století a nejpočetnější byli v jižních čechách. K nim pak přistupovali bratří a sestry svobodného ducha, beghardi a flagelanti. Ve městech se objevovaly bekyně. Církev bekyně většinou tolerovala,beghardi, valdenští a členi ostatních sekt byli tvrdě pronásledováni. Již během první poloviny 14. století jich bylo mnoho upáleno. Nejčastěji v okolí Jindřichova Hradce (zde inkvizitoři i dočasně sídlili), v Praze, Hradci Králové, Brně a dalších městech. Vězení v Jindřichově Hradci a na Landštejně nestačila a musela vypomáhat i ta pražská. Fuj!

Napsal: 08 pro 2006 21:20
od acoma

Napsal: 11 pro 2006 11:03
od elizabeth
acoma píše:Taky jsem hledala, co se týče Koldy z Koldic, tak všude narážím spíše na povídání o něm a abatyši Kunhutě a jejím pasionálu. Ovšem u Hartmana z Plzně jsem byla trošku úspěšnější a vyšťárala historku s Rejčkou.
Jak si to muzes nechavat pro sebe? A neuvest to sem, kdyz uz tady tyden zebram jakoukoliv zminku :?: :!: :cry:

Napsal: 11 pro 2006 11:48
od elizabeth
Tak, Acomo, omluvam se a dik za info. V te Richenze se to nejak zamotalo a ja tam prispevek i s vysvetlenim zamotani, nasla az ted. Nicmene toto tema zde neopoustejme. Neotvirali jsme ho jen kvuli Richenze.

Napsal: 11 pro 2006 16:22
od acoma
Neboj, hledám dál. ;) Je to zajímavý.

Napsal: 11 pro 2006 17:52
od elizabeth
acoma píše:Neboj, hledám dál. ;) Je to zajímavý.
Prosim Te, dej mi nejaky odkaz na toho Hartmana z Plzne, jestli ho najdes. Me to nenaslo nic. Asi jsem blbe hledal(a).

Napsal: 11 pro 2006 17:56
od acoma
Na netu jsem ho taky zatim nevystarala, je tady jen Kolda z Koldic. Ale objevil se ve Spěváčkovi.

Bekynì v Èechách

Napsal: 17 pro 2006 21:01
od acoma
Co víme o bekyních v Čechách? Něco konkrétnějšího než zatím uvedené???

Pùvod a vznik inkvizice

Napsal: 26 pro 2006 11:46
od Jiří Motyčka
elizabeth píše:Otvírám diskusi na toto téma, protože stále doufám, že se mi povedede o této neblahé "instituci" zjistit, co nejvíce ...
V tomto mém příspěvku se musím od dějin našich zemí odchýlit, nebot inkvizice nevznikla, řekl bych bohudík, u nás.
Původ hledejme někde u vzniku nekřest'anského hnutí katarů (kapitola sama pro sebe), od nichž pochází ve středověku tak frekventované slůvko „kacíř“. A právě proto, že kataři zaútočili nejen na náboženské ale i politické a sociální základy křest'anské společnosti, tažení proti nim se ruku v ruce účastnily církev i stát. V r. 1197 francouzský král Ludvík VII. a anglický král Jindřich II. apelovali na 3. lateránský koncil, aby přijal tvrdá opatření proti heretikům. Bez ohledu na to aragonský král Petr II. začal v témže roce katary upalovat. V r. 1183 uzavřel papež Lucius III. s Fridrichem Barbarosou dohodu, v níž bylo ustanoveno, že ihned po církevní exkomunikaci kacířů bude následovat uvalení říšská klatby s tím, že světské úřady budou aktivně vyhledávat kacíře a předávat je světskému rameni k potrestání. Církevní trest měl být tedy bezprostředně následován trestem světským.
V letech 1209 – 1229 byla vedena krvavá válka proti albigenským (katarům), v níž byly prolity potoky krve na obou stranách, zpustošena celá Provance, albigenští potlačeni a vytěsněni na okraj společnosti. Na základě těchto i jiných zkušeností se za pontifikátu papeže Inocence III. (1198 – 1216) změnilo inkviziční řízení v církevní procesní právo, na základě něhož musela vrchnost aktivně trestat viníky a nečekat až budou obžalováni na základě církevní žaloby. Tato praxe v r. 1231 vykrystalizovala ve zřízení vlastních papežských inkvizitorů, jejichž hlavním úkolem bylo sledovat podezřelé z kacířství. Byla to jakási tajná služba církve. Inkvizitor podezřelého vydal světské moci a to již samo o sobě mělo vést skoro samozřejmě k různým druhům odstupňovaných trestů. Byla-li vyslovena náhodou prosba, aby se s podezřelým „křest'ansky“ zacházelo, jednalo se ze strany církve o formální a farizejské doporučení. Naopak, došlo-li ve velice řídkých případech k osvobozujícímu rozsudku, světský prokurátor mohl být sám obviněn z podezření z kacířství! Je tedy nasnadě, jak světské soudy v křečovité snaze nekomplikovat si život, postupovaly a soudily. V r. 1253 papež Inocenc IV. zplnomocnil inkvizitory, aby na základě svého uvážení mohli vynucovat přiznání i na mučidlech, tj. za asistence kata a jeho pacholků.
Tím začíná jedna z nejsmutnějších a nejtragičtějších kapitol v dějinách křest'anské církve, která přinesla nezměřitelné množství nevinně prolité krve. Bohužel toto můžeme jen s hlubokým opovržením a křest'anským studem konstatovat, pochopit to však z dnešního pohledu můžeme velice obtížně…

Napsal: 28 pro 2006 17:28
od acoma
Nechtěla bych býti bekyní.... :evil:

Re: Bekynì v Èechách

Napsal: 01 led 2007 14:21
od Jiří Motyčka
acoma píše:... Ve městech se objevovaly bekyně. Církev bekyně většinou tolerovala, ...
acoma píše:Co víme o bekyních v Čechách? Něco konkrétnějšího než zatím uvedené???
Zajímavý text o bekyních a jejich původu v Evropě na http://www.rf-hobby.cz/epocha/clanek_fr ... lo=25/2006 a pak v Českýc zemích http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?ex_an ... 23335&id=5 .

K druhému odkazu bych si dovolil připojit několik poznámek. Hus svoji "Dcerku" nevěnoval pouze jakýmsi vyvoleným, čistým ženám (bekyním?), ale obecně zbožným dívkám a mladým ženám, které se snaží prožít svůj život v pokoře před Božím zákonem. Především k nim se obrací laskavý vychovatel, rádce ale i nestranný psycholog, který má porozumění nejen pro strasti ale i pro radosti života. Dovolil bych si dále polemizovat s tím, že popravené mladíky Martina, Jana a Staška při odpustkových bouřích v Praze v r. 1412 přikryly bekyně, které i s dlažby jejich krev stíraly. Např. Palacký se zmiňuje pouze o "jedné paní", která madíky přikryla prostěradly...

Re: Pùvod a vznik inkvizice

Napsal: 04 led 2007 14:44
od elizabeth
Jiøí Motyèka píše: ..Byla to jakási tajná služba církve...
Nemam rada tajne sluzby...
Jiøí Motyèka píše: ...Naopak, došlo-li ve velice řídkých případech k osvobozujícímu rozsudku, světský prokurátor mohl být sám obviněn z podezření z kacířství!
Coz se napr stalo Janu IV. z Drazic, teda on primo ten rozsudek nevydaval, ale z ochrany "kaciru" narcen byl.

Re: Pùvod a vznik inkvizice

Napsal: 04 led 2007 15:14
od Jiří Motyčka
elizabeth píše:
Jiøí Motyèka píše:...Byla to jakási tajná služba církve...
Nemam rada tajne sluzby...
Ano, vždy inkvizice a zejména španělská psaly ty nejhrůznější kapitoly dějin katolické církve...
elizabeth píše:
Jiøí Motyèka píše:...Naopak, došlo-li ve velice řídkých případech k osvobozujícímu rozsudku, světský prokurátor mohl být sám obviněn z podezření z kacířství!
Coz se napr stalo Janu IV. z Drazic, teda on primo ten rozsudek nevydaval, ale z ochrany "kaciru" narcen byl.
Ano, zaobíráním se kauzou spojenou s kacířstvím se vstupovalo na velice tenký led...

Re: Bekynì v Èechách

Napsal: 05 led 2007 09:40
od elizabeth
Tak, presne toto se mi objevi po rozkliknuti Tveho odkazu:

Access to this web page is restricted at this time.
Reason:
The Websense category "Sex" is filtered.

To znamena, ze si to musim projit az v netove kavarne, v praci to asi nepujde.
Jiøí Motyèka píše:
a pak v Českýc zemích http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?ex_an ... 23335&id=5 .
Tohle se mi sice otevrelo, ale zas to po mne porad chce prihlaseni. A ruzova stranka, ale obsah je pro me novy, ja o tomhle vim dost malo, takze i ruzovoucke stranky pouci.

Re: Bekynì v Èechách

Napsal: 05 led 2007 10:19
od Jiří Motyčka
elizabeth píše:
Tak, presne toto se mi objevi po rozkliknuti Tveho odkazu:...
Mně to stále až do dnešního dne funguje bez problému. Mohl by být zádrhel snad v OS(?) či internetovém prohlížeči?...
elizabeth píše:
Jiøí Motyèka píše:... pak v Českýc zemích http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?ex_an ... 23335&id=5 .
Tohle se mi sice otevrelo, ale zas to po mne porad chce prihlaseni...
No, bóóóže, tak musíš kliknout vždy na "OK" než se ti zobrazí ona růžovoučká stránka. :D No a tento článek jsem přece stručně okomentoval...