V poslední době byl vydán tzv. Pařížský rukopis (
http://www.kosmas.cz/knihy/145051/petr- ... -sborniku/), který obsahuje některé dosud nevydané traktáty Chelčického.
Replika proti Rokycanovi
Chelčický zde odpovídá Rokycanovi (jeho příspěvek se nezachoval). Odmítá, aby lid musel poslouhat špatných kněží (viz. argument proti špatnému papeži s NZ). Tím odmítá i Rokycanovu církve, které se podle Chelčického neřídí Novým zákonem, přidává si do své věrouky své nálezky a vůbec její hodnotou je lidský zákon (Chelčický odmítal tuto církev, které byla spojena s určitou mocenskou klidkou), namísto toho božího (apoštolská církev). Podle stejného pohledu vytýká Husovi (jehož si jinak velmi váží), že hájí středověkou společnost , nápravu žádá ze shora, skrz krále. Jako jeden z nálezků církev uvádí očistec - Bible ho nezná, církevní otcové jsou v rozpacích (Augustin proti, Jeroným pro), církev o které Chelčický mluví vychází z přijetí očistce Husem, Jeronýnem. Očistec je záminka k platbám mnichům a kněžím na modlení za věčnou spásu Pokud se Bůh rozhodne motlitbě vyhovět, udělá to ihned, netřeba se modlit dále. Na stejné argumentaci odmítá i pravidelnou zpověď Dále vytýká universitním mistrům, že vnutili svým rozhodnutím prostému lidu násilí.
O moci světa
V polemice s pražskými mistry odmítá násilí – Ježíš ani prvotní církev ho nepoužívala (mučedníci – neodporovali světské moci), až za Konstantina splynulo křesťanství s pohanskými zvyky. Odkazuje se na Origena, Augustina, J. Zlatoústého, Bernarda z Clairvaux.
My blázni pro Krista
Výklad Listu Korintským – staví vedle sebe „blázny“, kteří jsou ochotni žít podle NZ a obětovat se pro víru a „moudré“, jejichž víra není čístá (nakažená vynálezy) a nejsou schopni se obětovat. Zde je třeba připomenout celkem obvyklé
topoi křesťanské argumentace - myslitelé, filosofové jsou ochotni pohybovat o nezpochybnitelných dogmatech věrouky, jejich víra není tak pravá.
Nebo neposlal mě jest Kristus křtíti, ale kázati
Opět se vyjadřuje k Listu Korintským. Důležitější ke spasení je přijmutí Kristova učení (právě skrze kázání), křest tomu následuje. Odmítá křtění novorozenců.
Kterak ne všem za prvotnie církve vokazovali knežie aneb podávali
Kritisuje četné podávání svátostí, navíc i vrahům, lupičům mezi Tábory i Pražany, ktří se navíc zaštiťují se prvotní církví.
List knězi Mikulášovi
Pouze kněz řídící se Kristovým zákonem může být nápomocen při pokání, rozeznávat zlé od dobrého. Pokání nesmí být vynucené (naráží na 3 zpovědi ročně).
O očistci právem a jistém a nejistém
Jediný očistec pouze v Kristu a při posledním soudu, kdy do pekla někteří lidé s menšími hříchy nepůjdou. Očistec vymyslel až Tomáš Akvinský. „Veliká kurva“ je zde římská církev.
O zlých kněžích
Na příkladech z Bible a prvotní církve (Augustin, Jeroným, Zlatoústý), ukazuje, že špatní kněží škodí velice a že se jim má lid vyhýbat.
Obrana Markoltova
Dva druhy zlých kněží – jedni se stávají kněžími z dobré víry, ale přihlížejí násilí. Druzí se neřídí Božím zákonem.
O trestání srdce
Řeší problém svědomí křesťana, které má dbát na dodržování božího zákona
Apeluje na lásku k bližnímu, kterou svět násilím odvrhl.
O rozeznání duchuov pro blud řeč
K poznání správného (božího) je třeba Ducha svatého
Odmítá kněží, kteří odmítli církev, ale násilím dál překračují boží zákon
Pokud se lidé (roty) neřídí Kristovým zákonem, Antikrist už nemůže nic zničit. Celá společnost je prodchnuta Antikristem (papež), spasení (poslední soud) tak bude mezi plameny Antikrista.
Antikristova poznanie tato sú
Antikrist je „ze světa“(protiklad Bohu) s pomocí sil ďábla stvořen, světu se líbí, svět ovládá
Výklad Devíti kusů zlatých M. Jana Husa
Souhlasí s Husem, ovšem něco vykládá po svém – ne mariánská úcta
Výklad 14. epištoly Pavlova listu Římanům
Odmítá stanovení postních jídel a postních dní. Bůh je uctíván veškerou činností dobrého křesťana, i jeho smrtí. Součastné posty navíc zvětšuj sociální rozdíly.