Napsal: 07 čer 2008 22:49
Zajímalo by mě, kdo tady vlastní nebo aspoň nahlédl do apokryfních evangelií, vyslovují se zde názory, ale nejsem si jist, zda je jejich význam vždy správně pochopen.
Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
http://e-stredovek.cz/forum/
Nejprve by možná bylo dobré, kdybychom se od tebe dověděli, zda apokryfní evangelia považuješ za "nezařazená" nebo spíš "vyřazená" do/z kánonu Nového zákona. A od toho se pak odpíchneme, ju...Michal píše:Zajímalo by mě, kdo tady vlastní nebo aspoň nahlédl do apokryfních evangelií, vyslovují se zde názory, ale nejsem si jist, zda je jejich význam vždy správně pochopen.
No, tak tomuhle se říká, že se vlk nažral a koza zvostala celá.Michal píše:...Texty jsou sice nezařazené, ale podle mě jsou vyřazené a to ze zcela zištných důvodů...
Budiž. Tak já zatím četl jen Tomášovo evangelium a Evangelium Marie z Magdaly. Spokojený?...Michal píše:...Ale moje otázka zněla jinak...
Tady ta debata už nějakou chvíli běží, je fakt, že spíše byla pojata obecně než konkrétně k obsahu, ale jak vidět, možná´s to ani od začátku nečetl. Tam to tuším bylo zodpovězené.Michal píše:...kdo tady vlastní nebo aspoň nahlédl do apokryfních evangelií..
Ale dopadlo to přesně tak, jak Jirka vzápětí na reakci vyjádřil:JM píše:...takový přijímací test do diskuze v tomto tématu.
Což takhle se trochu zapojit do diskuse a reagovat na něco, než se snažit být "skrytý, zahalený" ...aby nebylo možné poznat, jestli o tom něco víš, a nebo ne.JM píše:...že se vlk nažral a koza zvostala celá.
Jo, pane z Nístějky seděním na Vysokém n. J., beru.Przemysl de Nyestieyky píše:Což takhle se trochu zapojit do diskuse a reagovat na něco, než se snažit být "skrytý, zahalený" ...aby nebylo možné poznat, jestli o tom něco víš, a nebo ne.JM píše:...že se vlk nažral a koza zvostala celá.
Já se moc nemůžu k ničemu vyjadřovat, protože jsem jako ateista totálně nevědomý... neznám ani základ křesanské nauky, by mám z filosofického hlediska rád třeba Filipovo evangelium.Jiøí Motyèka píše:Na druhou stranu mě však mrzelo, že se nikdo, ani výše citovaný, nevyjádřil k mé, by velice stručné poznámce o Jidášovu evangeliu...
Ano, křesanská teologie tohle všechno dohromady nazývá Božím plánem. Ano, pro mnohé velice jednoduché a třeba i "únikové" vysvětlení, ale co s tím? Můžeme třeba např. nesouhlasit. I kategoricky. Ale sled událostí do sebe tak nějak zapadá, jako ozubená kolečka dokonalého stroje. A ještě k tomu dobře promazaného...Przemysl de Nyestieyky píše:...Zatím se má za to, že Jidáš nesl nejtěžší úkol ze všech učedníků. Měl být roznětkou k zakončení celého mýtu a dělal to s vědomím Ježíšovým. Netušili nic učedníci a kdoví nakolik věděl co dělá Jidáš sám?...
Ale pokud vím, tak právě křesanská teologie byla ta, která Jidáše odsoudila na věky, aby jeho duch nenašel ani po smrti klidu.Jiøí Motyèka píše:křesanská teologie tohle všechno dohromady nazývá Božím plánem.
Já bych to s dovolením upřesnil tím, že bych slůvko "teologie" vyměmil za náboženství, potažmo církev. Proč?Przemysl de Nyestieyky píše:...Ale pokud vím, tak právě křesanská teologie byla ta, která Jidáše odsoudila na věky ...
No, zradu Jidášovu bych snad ani nespojoval se záměrem božím, jakožto záměrem Ježíšovým...Jiøí Motyèka píše:Boží záměr...
Tomu nerozumím. Jako, že by si sám Ježíš dopředu účelově přál, aby ho Jidáš zradil?...Przemysl de Nyestieyky píše:...No, zradu Jidášovu bych snad ani nespojoval se záměrem božím, jakožto záměrem Ježíšovým...
Mě to tak z něčeho vyznívalo, já myslel, že to je obecně už ustálené. Nějak mi to vyznělo právě i z toho zmiňovaného Jidášova evangelia. Ale třeba se pletu jak clematis po plotě...Jiøí Motyèka píše:Jako, že by si sám Ježíš dopředu účelově přál, aby ho Jidáš zradil?...
No, je to drobet složitější. Když pozorně čteme novozákonní text synoptických evangelií týkajících se Ježíšovy motlitby v Getsemanské zahradě tu noc, kdy byl byl zatčen, jakoby se nám mohlo zdát, že Ježíšovi se nechtělo ani moc umírat - "Poodešel od nich, padl tváří k zemi a modlil se: 'Otče můj, je-li možné, a mne mine tento kalich (hořkosti - pozn. autor příspěvku); avšak ne jak já chci, ale jak ty chceš.'" (Mt 26, 39)Przemysl de Nyestieyky píše:Mě to tak z něčeho vyznívalo, já myslel, že to je obecně už ustálené. Nějak mi to vyznělo právě i z toho zmiňovaného Jidášova evangelia...JM píše:Jako, že by si sám Ježíš dopředu účelově přál, aby ho Jidáš zradil?...
Jen tak trošku off topic:Jiøí Motyèka píše:...No, je to drobet složitější. Když pozorně čteme novozákonní text synoptických evangelií týkajících se Ježíšovy motlitby v Getsemanské zahradě tu noc, kdy byl byl zatčen, jakoby se nám mohlo zdát, že Ježíšovi se nechtělo ani moc umírat - "Poodešel od nich, padl tváří k zemi a modlil se: 'Otče můj, je-li možné, a mne mine tento kalich (hořkosti - pozn. autor příspěvku); avšak ne jak já chci, ale jak ty chceš.'" (Mt 26, 39)
Bezvýhradně tedy respektuje Otcovu vůli a Jeho plán, jehož součástí je i "...ten, který se jmenoval Jidáš, jeden ze Dvanácti; přistoupil k Ježíšovi, aby ho políbil. Ježíš mu řekl" 'Jidáši políbením zrazuješ Syna člověka?"..." (L 22, 47-48)
Ty si můžeš dovolit ten luxus být nad věcí a sloučit dohromady racionální úvahu spojenou s historickou událostí a věroučné aspekty, jež jsou jen a pouze součástí víry. Jinými slovy sečíst jabka s hruškama. Já - protože je řeč o textech evangelií - se spíše musím přidržet oněch věroučných aspektů.Kateøina_z_Landštejna píše:...Jen tak trošku off topic...
Nemáš zač, nebo naopak za hodně. To podle toho, z jakého úhlu pohledu se na to podíváš. "Taka" totiž miloval lidi více, než svého syna a tak... Ale syn taky nepřišel zkrátka, ale to už je jiná story...Kateøina_z_Landštejna píše:...Pěkně děkuju za takovýho taku...
Budiž tedy, aby sis nemyslela, že se zbaběle vyhýbám. Nutíš mě ale odpovídat na "jabka" i "hrušky", a to je pro mne docela problém ...Kateøina_z_Landštejna píše:Nojo, ale to jsme se jaksi nedostali k mnou položeným otázkám...
Z Božího plánu těžko vybočíš, když ten plán zná jen On.Kateøina_z_Landštejna píše:...nebylo by namístě položit si otázku, zda mohl Jidáš Ježíše vůbec zradit, když všechno, co se stalo, bylo plánem jeho otce a nebylo možno z něj vybočit?....
Abysme si rozuměli - já jsem sice ateistická jedůvka, ale když se jdu bavit s věřícím člověkem, tak ho beru smrtelně vážně. Právě proto, že já mám možnost, či spíš luxus volby a vevnitř si to můžu analyzovat doaleluja. Tak bych jen chtěla říct, že i když rejpu, tak se opravdu chci něco dozvědět a myslím to vážně a nechci se nikoho jakkoli dotknoutJiøí Motyèka píše:Budiž tedy, aby sis nemyslela, že se zbaběle vyhýbám. Je pro mě ale velice obtížné odpovídat na "jabka" i "hrušky"...Kateøina_z_Landštejna píše:Nojo, ale to jsme se jaksi nedostali k mnou položeným otázkám...
Z Božího plánu těžko vybočíš, když ten plán zná jen On...Kateøina_z_Landštejna píše:...nebylo by namístě položit si otázku, zda mohl Jidáš Ježíše vůbec zradit, když všechno, co se stalo, bylo plánem jeho otce a nebylo možno z něj vybočit?....
Z křišálově čistě lidského hlediska to byla zrada jednoho z učedníků na svém mistru. Z čistě lidského hlediska měl Ježíš dvě volby, jak je patrné z Getsemane a jak také naznačují výše uvedené biblické citace. Kterou si zvolit mu taky jako mesiáši předurčil už "Starý zákon"...Kateøina_z_Landštejna píše:...Protože pro mne je to i lidsky zajímavá otázka - jak té zrady, toho, zda ji vlastně lze vůbec jako zdradu nahlížet, tak možnosti Ježíšovy případné volby.