Stránka 5 z 22

Re: Rejsy

Napsal: 22 črc 2007 23:13
od Jiří Motyčka
Georg píše:...byl jsem překvapen,kolik negativizmu až nenávisti na různých blogách čechů vůči husitům je...
...nejen na blogách, ale bohužel i na serverech a nemusíme chodit daleko... :wink:
JM píše:
Georg píše:...Co mne ale zarazilo je informace dle místního německého badatele,který píše cituji.Také v německu v říší"křížáků, se našlo mnoho přátel husitů.Dokladem toho je tažení kališníka Prokopa do německa,který se vysunul s 45 000 muži a vrátil s 70000 muži.Je to pravda?A bojovalo s husity tolik němců?...
Předpokládám, že máš na mysli největší "spanilou" jízdu husitského věku z přelomu let 1429/30 do německých oblastí Říše...
Čekal jsem rekci spíše na tohle, Georgi... :wink:

Napsal: 22 črc 2007 23:25
od Georg
Jelikož nemám k tomu tažení žádnou literaturu,hledal jsem pod různými hesly na našich i německých webech.Po dvou hodinách jsem to vzdal.Nemáš k tomu něco?Mne to zaujalo,protože pisatel o husitských válkách,které tu začali nákladem slanečků,jak asi víš,neměl důvod nějak právě toto vyzdvihovat.

Kdy?

Napsal: 23 črc 2007 10:10
od Jiří Motyčka
Georg píše:...Nemáš k tomu něco?...
Nejprve je třeba vědět k čemu, k jaké události, tzn. kdy se ona událost stala, aby se to nespletlo s nějakou jinou... Ale to platí obecně, že.

Napsal: 23 črc 2007 19:53
od Georg
Dnes jsem procházel půl dne německé strá nky na téma husitství.V podstatě jsou rozděleny do dvou skupin s kostelem katolickým a evengelickým.První se soustředí na to,co husité "zplundrovali"/takto ale mluví i na slovensku/,evangelíci to přechází a vyzdvihují přínos Husa pro Luteránství.Takže také rozporuplné.Historici především litují rozvratu země po té ,co se pod KIV.stala výsluním Evropy.Nicméně-můžeš mi říci z kterých rejzů se husité vraceli početnější a proč?Předpokládá se,že tou dobou již vojsko bylo"zprofesionalizovéno.

reisy

Napsal: 23 črc 2007 22:10
od Jiří Motyčka
Georg píše:...Nicméně-můžeš mi říci z kterých rejzů se husité vraceli početnější a proč?...
Podle mne z žádnejch. Sirotčí výprava do Polska a k Baltu se vrátila s velbloudem od polského krále. :lol:
A jak už jsem psal, vraceli se max. se zajatci. A přestože to bylo profesionální žoldnéřské vojsko, neverbovali v zahraničí. Z jednoho prostého důvodu. Ten Němec, Sasík, Slezák, Lužičan by musel vyznávat kalich. A to byla pro cizáky nepřekročitelná hráz, jako pro husity neprominutelná podmínka...

Napsal: 24 črc 2007 10:39
od Georg
Pak by se tedy měl opravit odkaz na stránkách husité-rejzy.Hodně učebních materiálů odtud nepravdivě cituje.Pokud ale tomu tak je,nelze rejzy hodnotit jako propagaci myšlenek,protože zdůvodnit tak loupeživé výpravy se mi zdá slovy klasika poněkud nešastné.
To,že se přiváželi zajatci z lužice za účelem zpoplatnění,je mi ze zdejší historie známo.
A ješté ke stránkách o husitech -na téma husitství je i opera napsal ji tuším nějaký rakušan a jmenuje se Husité před Nauenburgem.
Našel jsem tam i stránky věnované Benešovým dekretům.Z hlediska vás jsou sudetští němci zabaleni do jednoho patle s němci?Kdo je němec?Byli to lidé/mluvím teď jen za oblast českolipska a ústecka,kterou znám/ s v lastním jazykem,který dokladoval jejich původ a stejně jako čechům jim byla vnucena v době RU vnucena tato úřední řeč.To,že nářečí bylo němčině bližší je otázka danného historického vývoje.Mimochodem Hitler s nimi zacházel mimo odvodní povinnosti spíše jak s čechy než němci.

Rejsy

Napsal: 24 črc 2007 13:54
od Jiří Motyčka
Podrobněji k husitským rejsům viz http://www.husitstvi.cz/strucna-historie.php , 4. odstavec od konce.
Georg píše:Pak by se tedy měl opravit odkaz na stránkách husité-rejzy.Hodně učebních materiálů odtud nepravdivě cituje.Pokud ale tomu tak je,nelze rejzy hodnotit jako propagaci myšlenek,protože zdůvodnit tak loupeživé výpravy se mi zdá slovy klasika poněkud nešastné...

Napsal: 24 črc 2007 18:26
od Georg
Je známo,že se rejzy setkali někde s kladným ohlasem mezi běžnými lidmi a husitství místní podporu?Zatím jsem nic nenašel.Dík.

Napsal: 26 črc 2007 08:34
od Maršálek
Georg píše:Pak by se tedy měl opravit odkaz na stránkách husité-rejzy.Hodně učebních materiálů odtud nepravdivě cituje.Pokud ale tomu tak je,nelze rejzy hodnotit jako propagaci myšlenek,protože zdůvodnit tak loupeživé výpravy se mi zdá slovy klasika poněkud nešastné.
Prvotním cílem každého napadeného je odrazit útok a hned druhým bývá přenesení boje na území protivníka. Budeme-li tedy rejzy hodnotit takto, tak vnucení boje protivníkovi na místech, která si sami zvolíme, jeho vyčerpávání, odrazování spojenců a živení se z jeho země je velmi dobrým vojenským tahem. Takže pominu-li takzvané vyvážení husitské revoluce, jak to bývá občas překvapivě hodnoceno, byly jejich účely jasné a velmi úspěšné :wink: Jak jsi navíc psal výše, naše země byla opravdu natolik zničená válkou, že měla velké potíže uživit své obyvatele, kteří byli nuceni ze známých důvodů držet se zbraní. Krom toho, že tedy venku rozbíjeli nepřátelské koalice a vraceli se s výpalným, za něž se doma žilo, demonstrovali také sílu a zajišovali si tak pozice pro další jednání s protivníky i spojenci – převzali iniciativu...

vývoz revoluce

Napsal: 26 črc 2007 08:54
od Jiří Motyčka
Maršálek píše:...Takže pominu-li takzvané vyvážení husitské revoluce, jak to bývá občas překvapivě hodnoceno, ...
Na tom není nic překvapivého. Tento terminus technicus je pro někoho možná těžko skousnutelný, protože na hony zavání rétorikou minulého režimu.
Co však nazýváme tímto novodobým termínem v husitské době? Jednalo se v prvé řadě o to, aby především okolní země pochopily myšlenky a ideály, pro něž husité v Čechách pozvedli ozbrojený boj "proti všem", případně je i přijaly. Byla to především obhajoba 4 artikulů. Je třeba si plně uvědomit, že za těmito idejemi nestálo "svržení vládnoucí třídy za konečné vítězství městské a venkovské chudiny", jak učili komunisti, ale prosazení reformace, jejímž fundamentem bylo Husovo reformní učení. Ano, to je vývoz revoluce v husitském podání.
Podobný význam měly i husitské manifesty.

Napsal: 26 črc 2007 11:41
od Maršálek
zjevně jsme našli bezpočet významných a bezpochyby kladných (z našeho pohledu) důvodů pro vedení spanilých jízd :wink:

i - ...

Napsal: 26 črc 2007 22:16
od Jiří Motyčka
Možná. Tím však nikdo z nás nechce tvrdit, že rejsy nebyly doprovázeny i některými negativními doprovodnými jevy...
Maršálek píše:zjevně jsme našli bezpočet významných a bezpochyby kladných (z našeho pohledu) důvodů pro vedení spanilých jízd :wink:

Re: vývoz revoluce

Napsal: 29 črc 2007 13:52
od Georg
Jiøí Motyèka píše:...Jednalo se v prvé řadě o to, aby především okolní země pochopily myšlenky a ideály, pro něž husité v Čechách pozvedli ozbrojený boj "proti všem",
Tady nemohu souhlasit.Jak jsem psal u Milštejna.Beru to jako určité"ospravdlní" historiků daleko pozdnějších období.Tady se v té době německy nemluvilo,německy uměla snad jen česká šlechta a církevní hodnostáři.I když němčinu to mohlo připomínat.Ale pak si v Lužici klidně mohli" pokecat" s místními srby.A přesto tam bojovaliTakže ani válku proti jinak mluvícím lidem neberu.Jde o snahu ospravedlnit exesy historiky dívající se na události očima své doby.Je jisté,že fanatismus ve víře v té době existoval/katolíci jsou toho dokladem/ a dodnes existuje-viz islám.Důvody byly prozaické.
1.Bylo tiuvelké množství husitských bojovníků,kteří odvykli rychle svým řemeslům a naučili se žít z válečné kořisti.
2.Tito bojovníci byli potřební,jinak by toto hnutí bylo zadupáno do země katolockou částí Rvropy-viz dopis Johanky z Arku.
3.V hospodářsky rozvrácených čechách už nebylo moc co sebrat,navíc by si podkopávali půdu pod vlastníma nohama.
Taková byla doba a netřeba se snažit to nějak dodatečně ospravedlňovat.Nedávno jsem poslouchal svého příbuzného.Vzpomínal na to jak utíkal z lágru v Polsku,kde byl nasazen,domů,když oblast osvobodila RA.žebral od domu k domu o kousek chleba,aby došel.A lidé tam nadávali na rusáky.To,že je osvobodili v potaz moc zatím nebrali,spíš měli v čerstvé paměti,že jim sebrali koně,krávu,nebo zásoby potravin...

Re: vývoz revoluce

Napsal: 29 črc 2007 14:17
od Jiří Motyčka
Georg píše:
JM píše:...Jednalo se v prvé řadě o to, aby především okolní země pochopily myšlenky a ideály, pro něž husité v Čechách pozvedli ozbrojený boj "proti všem"...
Tady nemohu souhlasit ... Beru to jako určité"ospravdlní" historiků daleko pozdnějších období...
Tady jsem vysvětloval jen a pouze termín "vývoz revoluce", aby nebyl pochopen v bolševické interpretaci. Nic víc!

Jinak stále platí
JM píše:Možná. Tím však nikdo z nás nechce tvrdit, že rejsy nebyly doprovázeny i některými negativními doprovodnými jevy...
Maršálek píše:zjevně jsme našli bezpočet významných a bezpochyby kladných (z našeho pohledu) důvodů pro vedení spanilých jízd...
Já jsem ten poslední, kdo by chtěl na husitství něco přikrašlovat...

Stačí takto?... :wink: 8)

Napsal: 29 črc 2007 14:53
od Georg
Vzhledem k tomu, že jsem čověk, který zná historii husitství tak akorát z filmu a četby Jiráska bohatě.Že jsi mé názory, jako skutečný znalec husitstství ,nerozcupoval do mrtě je mým velkým potěšením :D

Napsal: 31 črc 2007 08:52
od Maršálek
německy tu krom nemalé části domácí šlechty mluvil i vyšší patriciát, takže poměr němčiny k češtině by tu byl cca 1 ku 3 :wink: a jazyků ty bylo dost :wink:

Napsal: 31 črc 2007 10:32
od Georg
Měl jsem na mysli spíše oblast Žitavska a českolipska.

Tachov

Napsal: 04 srp 2007 22:11
od Jiří Motyčka
Nemohu nepřipomenout i tady, protože se jedná o kulaté výročí.
V těchto dnech si připomínáme 580. výročí vítězství husitů nad cizí intervenční armádou, III. kruciátou u Tachova L. P. 1427 ...
Pokud by měl někdo náhodou zájem o podrobnější přiblížení této významné události husitského věku, může se podívat na http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?t=526 ...

...pøesunuto z Tolštejna

Napsal: 05 zář 2007 17:40
od Georg
Tak k těm husitům.Myslím,že se čerpá z nějakého díla O Vartenberské při,spíše válce,která tu byla přes 50let.Kronikáři těch dob byli běžní lidé,kteří "hodnotili" dobu podle toho jak se jim vedlo.Kritizují např.období po smrti VL.III a vlády nevlády Jana L.,kdy se nekontrolovaná šlechta , z vesela věnovala loupežení,vychvalují Karla IV. za zavedení pořádku,hrady sloužili k ochraně a oblast prosperovala.Uznávají i Jana Vartenberka,který na konci života coby zemský správce ukončil rozpory a města mu věnovala i nápis na hrobě v Budišíně.Nicméně každé násilí se zdůvodňuje odlišností a jelikož celé území bylo slovanské, tak to byla víra.Lužice byla důsledně katolická,a když se ví,co pro ni znamenalo období husitství,nelze se divit,že na ně byli vysazeni.A zvláště vartenberky,kteří stáli na jejich straně a šestiměstí pro ně bylo vítanou válečnou kořistí,především potravin a koňů.Zajímavé je ,že na berky nedají dopustit.To co si pisatelé/překladatelé/ článku udělali z Hynka Poděbradského-prušáka :roll: .V originále stojí Jindřic z Minsterberku/který byl synem Jiřího z Poděbrad,krále jenž při korunovaci byl loajální ke katolíkům a pak se stal velitelem kališníků a husitou/proslul též jako básník.Ten Strelitz byl asi místokancléř Jiří Mehl ze Střelic,v té době majitel Grabštejnu,pozěji i Tolštejnu a Rumburku.Papežský legát vyzval lužické k pomoci při obléhání královských hradů J.z Pod./tedy husity v kladbě/.Myslím,že jim to nedalo moc práce neb byli na mnohých vartenberkové.Zakončeno to bylo Tolštejnem.Ale to už na ně šla odveta vedená výše zmíněnými.
Pravda je,že je tu zmínka o posledním "husitském nájezdu malé skupiny ještě r.1489.Proč ne?R.1483 v září proběhla defenestrace na pražském městě.Husité se nedali tak snadno..

Tolštejn a husiti – díl 1.

Napsal: 08 zář 2007 18:38
od Jiří Motyčka
Georg píše:... a šestiměstí pro ně bylo vítanou válečnou kořistí, především potravin a koňů...
Ano. Nejprve však něco málo na úvod. Stále, nebo zase v současnosti přetrvávají většinové názory, že husitství v Čechách skončilo Lipany. Je to názor nejen mylný, ale zároveň ahistorický. Pomineme-li dobu poděbradskou, dalším milníkem je r. 1485, rok náboženského smíru. Kontinuita česká reformace, jako nejvýznamnějšího přínosu husitství pokračuje v konfesi starokališníků, novoutrakvistů a Jednoty bratrské i po r. 1485 až do Bílé hory. Tj., počítám-li dobře od r. 1419 bratru 2 století...

No a nyní k tématu - Tolštejn a husité. Dopředu anoncuji, že toho moc nevím, možná jen něco malinko upřesním. Horní Lužice reprezentovaná Šestiměstím až do r. 1424 neměla s husity problémy, nebo nebezpečí husitských vpádů, které však byly jen otázkou času, dosud neokusila. Bojové operace na severu a severozápadě Čech se snažilo Šestiměstí sledovat prostřednictvím svých katolických šlechtických spojenců mj. z Lipé, Milštejna, Tolštejna a dalších. Zikmund jak známo uvalil embargo na obchod s kacířskou zemí. Embargo se týkalo hlavně střelného prachu, zbraní vůbec, potravin a obchodu se solí. Tímto embargem byly kontraproduktivně postiženy i okolní země, zejména Lužice. Husité se pochopitelně všemocně snažili toto embargo násilnými vojenskými akcemi prolomit nebo aspoň obejít, či jinak narušit.
Prvního doloženého výpadu do Horní Lužice se „dopustil“ Hynek (Boček?) z Kunštátu seděním na Poděbradech v prvním kvartálu r. 1424. Popudem k této akci bylo údajné zadržení zásilky slanečků pánem na Grabštejně Jindřichem z Donína. To se kališník Hynek fakt už rozčílil a rozhodl se k odvetným opatřením! Tažení Hynkovo směřovalo až k Žitavě, kde se ukrýval v této době např. Jan Chudoba z Vartenberka na Ralsku. Žitava dobyta nebyla, ale o to více bylo prováděno plenění v okolí. V době výpravy a i krátce po ní se součinnost severočeské katolické šlechty se Šestiměstím pochopitelně ještě utužila.
Když nebezpečí pominulo, spolupráce vzala za své, jak dokládá skutečnost, kdy posádka Jana Berky z Dubé, pána na Tolštejně s nevšední chutí začala plenit pod reformačním heslem sekularizace klášterní zboží na Žitavsku. Pan Berka to jistě zdůvodňoval tím, že bere církevní statky pod svoji „ochranu“ před husity, což byla běžná fráze mnohých představitelů katolické nobility a způsob, jak se šikovně přiživovat na vyhlášeném programu sekularizace. My však s odstupem a nadhledem 6 století si dovolíme ten luxus, že můžeme nazývat věci pravými jmény.

Pokračování...