Ježek píše:
Další urèitì doplní pan Motyèka, nic mne nenapadá zatím
Dìkuji za dùvìru...
Protože chci, aby tento pøíspìvek byl vyvážený, budu se zabývat i tìmi temnými stránkami husitství. Zaènu pochopitelnì tìmi pozitivy.
èeské zemì v bolestech zrodily první reformaci, která byla, znovu akcentuji, reformací èeskou, reformací pøed reformacemi, dávno pøed Lutherem a Kalvínem. Jednalo se o radikální reformu církve, jejímž fundamentem mìlo být odejmutí svìtského panování církvi a její návrat k apoštolské chudobì prvotní církve. (Pozn. je tøeba dùslednì rozlišovat obecný pojem reforma a reformace.)
Husitský program byl dán ètyømi pražskými artikuly, které celé hnutí sjednocoval. Zastavme se tedy u nich velmi krátce.
1. pøijímání podobojí – demokratický pøístup k bohoslužbì, aby i laik mohl pøijímat Kristovu krev v podobì vína a ne jenom vysluhující knìz
2. stavení a potírání smrtelných høíchù – souvisel s nápravou morálního úpadku církve
3. svobodné hlásání slova božího – personifikací tohoto artikulu byl Hus sám. V praxi byl tento èlánek aplikován zavedením èeštiny do bohoslužby, jejím zjednodušením, rozšíøením èeských pøekladù Písma svatého. èeské království se zaøadilo mezi první evropské zemì s pøeklady Bible do mateøského jazyka(!)
4. zákaz svìtského panování církve – sekularizace církevního majetku vycházela z Viklefova ale hlavnì Husova uèení o církvi. Tento èlánek šel pøímo k jádru problému souvisejícího s morální krizí církve
Pozn. ateisté v dnešní dobì mohou bez elementárních teologických základù ztuha chápat, natož vnímat vìrouèné aspekty husitské konfese, a proto je pro nì velice obtížné spatøovat v jemných nuancích pozitiva husitského programu. Jsou to velice složité a zárovìò subtilní záležitosti týkající se napøíklad uèení o remanenci ap.